 |
www.mojefantasy.fora.pl Forum Fantasy
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Etain
Starożytna

Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 969
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 20:14, 28 Lut 2008 Temat postu: Mirtologia Skandynawska (Germańska)- Bogowie |
|
|
Baldur- b ó g dobra, p iękna, światł a dnia, czystośc i, sprawiedliwośc i i wiosny, najmądrzejszy
Brage- b ó g - poeta, witał poległych wojownikó w w e Walhalli
Delling- b ó g zmierzchu, m ą ż Nocy i ojciec Dnia
Forseti- b ó g sprawiedliwośc i, pokoju i prawdy.
Hermond- posłaniec bogó w
Hodur- w ładca ciemnośc i
Odyn- najważniejszy z e skandynawskich bogó w . b ó g wojny i wojownikó w , b óstwo m ądrośc i, poezji i magii.
Thor- b ó g burzy i piorunó w , s ił witalnych, rolnictwa
Tyr- b ó g wojny, walki i s ił y , honoru, prawa, sprawiedliwośc i
Ull- b ó g m yślistwa i łucznictwa
Eir- b ó g zdrowia i leczenia
Nanna- bogini dobra, p iękna i wiosny
Sif- bogini z bó ż , urodzaju, p łodnośc i, m ił o śc i i urody
Syn- bogini strzegą c ą domostwa przed niepoż ądanymi g oś ćm i
Frejr- b ó g urodzaju, r oślinnośc i, pokoju, p łodnośc i, bogactwa i radośc i
Freja- bogini wegetacji, m ił o śc i, p łodnośc i i magii, patronka wojny
N jö r đ r - b ó g morza
Sol- bogini s ł o ńc a.
Loki- b ó g zniszczenia śmierci i oszustwa.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Deidarette
Paladyn

Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 319
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Fabianów...wśród pól łąk i lasów ;))
|
Wysłany: Czw 22:17, 13 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
muszę przyznać , z e t a mitologia mnie k ręc i (razem z japońs ką . . .ale o tej drugiej z a d uż o niestety nie wiem  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/cry1.gif" alt= " :hamster_cry: " border= " 0 " / > )
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Etain
Starożytna

Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 969
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 22:33, 13 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
Postaram sie d ać c oś w ięcej o mitologii Japońskiej  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_cool2.gif" alt= "Cool" border= " 0 " / >
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zagubiona
Rada Mędrców

Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 501
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 0:31, 21 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
Podaję rozszerzoną wersję pierwszego postu wraz z nowymi opisami (nie tylko bogó w ) . Mam nadzieję , ż e nie b ędziesz m i miał a tego z a z ł e Etain.
"font-weight: bold" >Asowie < /span> - w mitologii skandynawskiej Asami nazywano wielką rodzinę bogó w wojny i bogó w stwórczych. Pierwsi trzej - Odyn, Vili i V e, stworzyli świat i wszystko, c o g o wypełnia z ciał a olbrzyma Ymira. P ó źniej d oł ączli d o nich następni, potomstwo ich rodzicó w - Bora i Bestli, pierwszych istot. Dzieci Bora i Bestil ł ączył y s ię w pary, rodzą c coraz t o nowych bogó w . Przewodzili Asom: Baldur, Bragi, Frigg, Heimdal, Hod, Hoenir, Idun, Loki, Mimir, Sif, Thor, Tyr i Vali. Postawili twoerdzę Asgard i bronili jej przed wszystkimi intruzami, a z właszcza przed olbrzymami, k tórzy przybywali z zamiarem kradzież y jabłe k nieśmiertelnośc i. Jabłk a t e zapewniał y bogom panowanie w e wszechświecie.
"font-weight: bold" >Asgard< /span> - "dom A só w " , w mitologii nordyckiej b ył k rólestwem bogó w , p oł o żonym n a najwyższym z trzech poziomó w bytu, nad Midgardem (domem istot ludzkich) i Niflheimem (domem umarłych) . B ył nie tyle twierdzą , ile doskonale ufortyfikowaną krainą , gdzie znajdował y s ię p ałace, gospodarstwa, ł ąk i, lasy i jeziora bogó w . P ędzili tam żywot taki jak zamożn a szlachta n a ziemi - d ąg lądali zbioró w i stad, r ządzili s ł u ż b ą , spotykali s ię n a polowaniach, p o k tórych zabawiali s ię n a ucztach w specjalnej sali zwanej Gladsheim, gdzie s łuchali pieśn i bardó w . K ażdego poranka radzili wspólnie u ź r ó d ł a Urd, gdzie trzy Norny strzegł y jednego z korzeni drzewa wszechświata zwanego Yggdrasil. Asgard i Midgard p oł ączone b ył y t ęczowym mostem Bifrost, z k tórego jednak nieczęsto korzystano. Bogowie woleli nadzorować śmiertelnikó w , zaglądają c d o Midgardu z g ór y i rzadko odwiedzali świat doczesny.
"font-weight: bold" >Odyn< /span> - "gniewny" ; znany takż e jako Wodan i Woden b ył skandynawskim bogiem burzy i bitew. Najczęsciej przedstawiano g o jako brodatego wojownika w średnim wieku, dosiadającego o śmionogiego rumaka Sleipnira albo jako w ędrowca w niebieskiej pelerynie i kapeluszu z szerokim rondem, wspierającego s ię n a w ł óczni Gungir. Miał o n dar przemiany, m ó g ł przy tym zlnaleź ć s ię w k ażdej sytuacji i w dowolnym miejscu, a takż e pokonać śmierć . Przede wszystkim jednak b ył prawodawcą i w ładcą bogó w oraz śmiertelnikó w , z k tórych żaden nie dorównywał m u m ądrośc ią . Śmiertelnikom, k tórym sprzyjał , zapewniał zwycięstwo w boju. Miał n a s ł u żbie dwa kruki: Hugina i Munina. Hugin latał p o świecie żywych i zbierał informacje, a Munin robił t o samo w świecie zmarłych.
"font-weight: bold" >Thor < /span> - "grzmot" ; w mitologii nordyckiej b ył synem Odyna b ą d ź wywodził s ię o d starszego boga Donara. B ył bogiem nieba, n a o gó ł pogodnym i wesoły m olbrzymem, nie d o opanowania jednak, kiedy ogarniał a g o z ł o ś ć . Jego bronią b ył k rótki poręczny m ło t Mjollnir, wykonany przez karł ó w . Nic nie mogł o s ię ostać pod jego ciosem, a rzucony wracał d o r ęk i Thora jak bumerang. Miał takż e czarodziejski pas, k tór y podwajał jego s ił ę , kiedy d o w ł o ż y ł . Thor b ył boskim pogromcą olbrzymó w , n a k tór e bezlitośnie polował . Przedstawiano g o jako krzepkiego wojownika o p łomienistej brodzie, n a rydwanie obwieszonym rondlami i kotłami, k tórych stukot rodził grzmoty. Rydwan c iąg nę ł y dwie uskrzydlone kozy, Tanngrisn i Tanngniort, k tór e b ó g zjadał , kiedy b ył g łodny, p o czym przekuwał ich k ośc i swoim Mjollnirem d o nowego życia.
"font-weight: bold" >Loki< /span> - zarazem najstarszy i najmłodszy z bogó w . Istniał , zanim cokolwiek innego zaistniał o : b ył w ówczas ideą , ź r ó d łe m irracjonalnośc i i psoty. Darami, jakie przekazał pierwszym istotom ludzkim, b ył y p oż ądanie i namiętnoś ć . Loki jest nieprzewidywalny i trudny d o kontrolowania. Czasami bywa ujmując y oraz pomocny, czasami z aś psotny, podstępny i nieokiełznany. Miał dar przemiany i m ó g ł dowolnie zmieniać postać . D o jego potomstwa zaliczają s ię m .i n. wilk-olbrzym Fenrir, w ładczyni świata umarłych Hel, w ą ż Jormundgand i o śmionogi ogier Sleipnir. W epoce chrześcijańskiej Loki b ył utożsamiany z diabłe m.
"font-weight: bold" >Fenrir < /span> - syn Lokiego, k tór y m a postać wilka. Kiedy wprowadzono g o d o Asgardu, zaopiekował s ię nim Tyr, karmił u dźcami bydlęcymi i bawił s ię z nim, jakby miał d o czynienia z przymilnym szczeniakiem. Tymczasem Fenrir dorastał i wkrótce zaczą ł napawać przerażeniem c ał y Asgard. Bogowie postanowili, ż e należ y g o związ ać , zanim zniszczy wszechświat. Wyprosili u karł ó w czarodziejski sznur, ukręcony z kociej tajemniczośc i, kobiecego oddechu i ptasiego śpiewu, p o czym rzucili Fenrirowi wyzwanie, b y zerwał p ęt a. Fenrir zgodzil s ię n a s pętanie, pod warunkiem, ż e k tór yś z bogó w w ł o ż y swoje ramię w jego szczęk i jako zastaw i gwarancję uczciwych zamiaró w . Z głosił s ię Tyr. Ale kiedy Fenrir zorientował s ię , ż e lina jest nierozerwalna, podobnie jak jest niewidzialna, i ż e j uż nigdy nie wyzwoli s ię , z e z ł o śc i odgryzł Tyrowi ramię . O d tej pory związany Fenrir nie zagraż a światu, k tór y spokojnie oczekuje dnia Ragnarok.
"font-weight: bold" >Freya< /span> - "pani" ; b ył a boginią p oż ądania. P ełn ił a w mitach skandynawskich d oś ć bierną rolę . B ył a raczej obiektem p oż ądania bogó w , karł ó w i olbrzymó w n iż osobą działa ją c ą n a w łasny rachunek. D o jej obowiąz kó w należ a ł a takż e opieka nad kobietami w p ołogu i w ładanie n a p oł y śmiertelnymi herosami poległymi w boju - przewidział a bowiem walkiriom.
"font-weight: bold" >Walkirie < /span> - "wybierając e poległych" ; b ył y w mitach skandynawskich i germańskich zbrojnymi kobietami, k tór e s ł u ż y ł y Odynowi. W niektórych przekazach m ów i s ię , ż e b ył y trzy nieśmiertelne walkirie, w innych, ż e trzy razy dziewię ć - przy czym niektór e b ył y smiertelne. Białoskór e i z łotowłose, galopował y w p ełnej zbroi nad polem bitewnym i śpiewają c wojenne pieśn i, zbierał y dusze poległych bohateró w , aby j e zabrać d o Walhalli. Tam zdejmował y zbroje i przywdziewał y nieskazitelnie biał e suknie, w k tórych u sługiwał y ucztującym bohaterom: podawał y i m jadł o i napoje, śpiewał y i t ańczył y , a takż e - choć b ył y wiecznymi dziewicami - dostarczał y i m uciech ł o ż a .
"font-weight: bold" >Walhalla< /span> - "p ała c poległych" ; w mitach skandynawskich i germańskich b ył a wspaniały m p ałacem Odyna w Asgardzie. Duch p ałacu tworzył y tarcze wsparte n a w ł óczniach. Liczył 450 drzwi, k ażd e z aś b ył y dostatecznie szerokie, b y m ó g ł przez nie wkroczyć oddział 800 ludzi. D o Walhalli trafiali prowadzeni przez walkirie bohaterowie polegli w walce, a takż e - choć nie jest t o d o k ońc a pewne - żony lub kochanki, k tór e towarzyszył y zmarły m m ę żo m przy stosach pogrzebowych. W Walhalli wszystkie rany poległych wojownikó w znikał y tak, ż e mogli s pędzać czas n a ćwiczeniu wojennych umiejętnośc i oraz nocnych ucztach. Kiedy nadejdzie Ragnarok, wszyscy oni wyruszą d o boju p o stronie bogó w .
"font-weight: bold" >Ragnarok < /span> - "zagłada bogó w " ; w mitologii skandynawskiej oznacza koniec obecnego cyklu stworzenia. Choć dzień ten jeszcze nie nadszedł , c ią g wypadkó w , k tór e d o niego prowadzą , j uż s ię rozpoczą ł . Z chwilą gdy bezpieczenstwo Asgardu i nieśmiertelnoś ć zawisł y o d oszustwa, bogowie utracili doskonał o ś ć , a ich los został przesądzony. Kiedy nastąp i koniec świata, s ił y z ł a powstaną d o walki z s iłami światł a i Asgard zostanie zniszczony. Jego mury, zburzone w walce z Wanami, a odbudowane j uż nie przez bogó w , lecz przez śmiertelnego olbrzyma, upadną , a kraina i jej mieszkańc y znikną i wszelki ślad p o nich zaginie.
"font-weight: bold" >Nibelungowie < /span> - w mitach skandynawskich byli początkowo "elfami światł a " , ży jącymi w Alfheimie - podziemnym k rólestwie, gdzie pracowali i gromadzili światł o pod postacią z łota. W p ó źniejszych germańskich mitach Nibelungowami nazywano lud, k tór y mieszka w Europie Środkowej lub P ołudniowej. W pierwszej c zę śc i trzynastowiecznej "Pieśn i Nibelungó w " uprawiali oni ziemię u ź r ód eł Renu, a ich wodzem b ył bohaterski Zygfryd. W drugiej c zę śc i Nibelungowie p oł ączyli s ię z ludem ży jącym n a zachó d o d nich, n a terenach dzisiejszej Burgundii, a r ządzonym przez k rólową Krymhildę .
"font-weight: bold" >Miecz Balmunga< /span> - s ławny miecz Sigurda (Zygfryda) , stworzony przez karł a Albericha. Kowal Regin przekuł g o dlań . Miecz ten należ a ł wcześniej d o ojca Zygfryda i symbolizował k rólewską w ładzę Sigmunda, nim p o jego przejściu d o Walhalli został p ołamany przez Odyna. Posługują c s ię tym mieczem, sigurd zabił smoczego brata Regina - Fafnira, i ukradł jego z łoty skarbiec (Nie wiem czy s łusznie, ale ten meicz kojarzy m i s ię z Andurilem z "W P" ) .
"font-weight: bold" >Pierścień Nibelungó w < /span> - magiczny pierścień stworzony przez karł a Albericha, posiadając y nieograniczoną moc wyrabiania z łota. Alberich zmuszony b ył g o oddać , jednak zanim s ię z nim rozstał , napełn i g o mocą sprowadzania śmierci n a k ażdego, kto wszedł w jego posiadanie.
"font-weight: bold" >Siguard < /span> - "zwycięstwo pokoju" ; w mitach skandynawskich ( w germańskich b ył znany pod imieniem Zygfryd) należ a ł d o rodziny Volsunga, potomkó w Odynai śmiertelnikó w . B ył synem Sigmunda, urodzonym p o śmierci ojca i wychowanym przez kowala Regina, k tór y przekuł dla niego czarodziejski miecz. Losy Siguarda opiszę kiedyś w osobnym p oście.
"font-weight: bold" >Regin< /span> - w mitach skandynawskich b ył bratem Fafnira i Otra. Kiedy Loki zabił Otra, Regin i Fafnir z aż ądali, b y wykradł dla nich skarb karł ó w - z łotnikó w , zawierając y c ał e bogactwo wszechświata. Kiedy j uż g o dostali, Fafnir przemienił s ię w smoka, u ł o ż y ł s ię n a skarbie i strzegł g o, a w ówczas zazdrosny Regin zaczą ł obmyśl ać sposoby, b y wykraś ć skarb dla siebie. Usynowił i wychował prawnuka Odyna, bohatera Siguarda, p o czym namów ił g o, żeby zabił Fafnira i zabrał z łoto. Kiedy Siguard wykonał zadanie, Regin postanowił podejś ć g o przez zaskoczenie i odebrać łu p - plan jednak nie udał s ię , gdyż ptaki ostrzegł y Siguarda i ten uderzył pierwszy, zabijają c Regina.
"font-weight: bold" >Alberich< /span> - "pracując y w ogniu" ; w mitach nordyckich b ył karłe m, k tór y stworzył magiczny pierścień z nieograniczoną mocą wyrabiania z łota. W ten sposó b został panem z łota w e wszechświecie, dopók i Loki nie z aż ąd ał , aby oddał pierścień Reginowi i Fafnirowi, p ła cą c w ten sposó b z a zabicie ich brata Otra. Alberich zaproponował , ż e odda c ał e z łoto z wyjątkiem pierścienia - chciał bowiem u ż y ć g o d o odtworzenia karlego skarbca. Mimo t o Loki nalegał n a oddanie r ównież pierścienia, n a c o Alberich w k ońc u przystał . Zanim t o jednak zrobił , napełn ił g o mocą sprowadzania śmierci n a k ażdego, kto wszedł w jego posiadanie.
"font-weight: bold" >Brynhild < /span> - "b rązowowłosa" ; w mitach nordyckich b ył a najpiękniejszą z walkiri. Ponieważ odmów ił a wzglę d ó w Odynowi, pogrą ż y ł j ą w e śnie i umieśc ił n a szczycie g ór y w p łomiennym k ręg u. M ó g ł j ą zbudzić tylko smiertelnik d oś ć odważn y, b y przedrzeć s ię przez p łomienie. Jej m ił o ś ć d o niego miał a zniszczyć ich oboje. Brynhild odnalazł Siguard, zakochał s ię w niej i jako dowó d zaręczyn ofiarował z łoty pierścień wykonany przez Albericha i napełniony przez niego mocą zniszczenia k ażdego, kto g o nosi. W ten sposó b przekleństwo Odyna wypełn ił o s ię . Siguard (p o tym jak podano m u napó j zapomnienia) obiecał m ał ż e ństwo k rólowej Nibelungó w - Gudrun, a swego przyrodniego brata Gunnara wysł a ł , b y p oślubił Brynhild. Kiedy Gunnar nie zdoł a ł przejś ć przez ognisty k rą g , Siguard przybrał jego postać i zabrał magiczny pierścień . Brynhild zemśc ił a s ię z a porzucenie, zdradzają c swojemu przyrodniemu bratu miejsce n a plecach Siguarda, k tór e b ył o nieodporne n a zranienia. Namów ił a Guttorma, żeby zabił Siguarda, a potem rzucił a s ię w p łomienie jego stosu pogrzebowego.
Post został pochwalony 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Etain
Starożytna

Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 969
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 9:24, 21 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
Peqwnie, ż e nie. P o t o s ą t u tematy b y j e rozwijać dyskutują c o nich i dodają c nowe fakty  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_cool2.gif" alt= "Cool" border= " 0 " / >
N a przyszł o ś ć (kieruję t o zarówno d o ciebie jak i innych u żytkownikó w , k tóz y b ę d ą zamieszczac artykuł y ) jak podajecie cos NIE swojego autorstwa t o podajcie ź r ó d ł o .
J eżeli tekst jest twojego autorstwa- t o O K, jednak j eśl i nie t o n a przyszł o ś ć pamiętaj  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_wink2.gif" alt= "Wink" border= " 0 " / >
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zagubiona
Rada Mędrców

Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 501
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 19:16, 21 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
Oczywiście, juz s ię poprawiam. Ź r ó d łe m informacji b ył artykuł (str. 260-269) zamieszczony w Kompendium Kawaii n r 4 .
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Etain
Starożytna

Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 969
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 20:10, 08 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
"font-weight: bold" >Początek świata< /span>
M y m ówimy: & #8222;n a początku b ył o s łowo& #8221; , starożytni Grecy m ówili: & #8222;n a początku b ył chaos& #8221; , a starożytni Skandynawowie/ germanie mawiali: & #8222;n a początku b ył a czeluś ć , ogromna i ciemna& #8221; - czyli Gyinungagap. Z niego w yłonił a s ię kraina zwana Niflheim (kraina wiecznego mrozu) oraz Muspelheim (k rólestwo ognia) . P ośrodku Niflheimu znajdowal s ię krater, k tór y wypełniał y wody jeziora Hvergelmir- matki wszystkich rzek n a świecie. Jedna z nich Elwag przekroczył a granice krainy wiecznego mrozu i zaraz p o tym wszystkie rzeki, z k tórymi s ię zetknę ł a zamarzł y n a c ał e wieki. Gdy z Muspelheimu powiał ciepł y wiatr lody zaczę ł y topnieć . Z gliny k tór a wtedy powstał a narodził s ię olbrzym Ymir i krowa Audumhla. Przez kolejne wieki istoty t e wegetował y razem- Audumhla zlizywał a l ó d , a Ymir żywił s ię jej mlekiem. Pewnego razu olbrzym spocił s ię i tak narodzili s ię olbrzymowie. Krowa Audumhla wylizał a postać boga Buriego- z ał o życiela rodu A só w . Najpierw sam z siebie zrodził boga Borra, a potem wespó ł z olbrzymką Bestlą s płodził troję bogó w : Odyna, W e i Wiliego.
Dzieł o stworzenia świata jaki znamy potoczył o s ię przy udziale tych trzech braci, k tórzy aby t o uczynić zabili Ymira, a z k ażdej c zę śc i jego ciał a powstawał kolejno świat: z czaszki powstał o niebo; z p ęd u jaki s ię wytworzył podczas tworzenia nieba powstał y chmury, z żaru krainy ognia ukuto gwiazdy; krew olbrzyma najpierw zatopił a wszystkie jego dzieci, k tór e b ył y gigantami ( z wyjątkiem jednej pary) , a potem stał y s ię morzami i rzekami; z ciał a powstał y l ąd y; z k ośc i powstał y g ór y; z w ło só w trawa.
Z gnijących w nętrznośc i bogowie stworzyli mroczne istoty takie jak n p. trolle. N a czterech krańcach świata Odyn rozstawił czterech krasnoludó w : Austriego, Westiego, Nordiego i Sudriego, k tórych zadaniem b ył o & #8222; d źwiganie& #8221; świata. Midgard oplatał dookoł a swym cielskiem ży jąc y w morzy w ą ż - potwó r Jormungand.
"font-weight: bold" >Stworzenie c złowieka. < /span>
Zdarzył o s ię pewnego razu, ż e trzech boskich braci (Odyn, W e i Wili) przechadzali s ię brzegiem morza. Dostrzegli wtedy dwa kawałk i drewna: z jesionu stworzyli m ę żczyznę (Aske) , a z oplatającej g o olszy kobietę (Emble) . Odyn d ał i m kształ t , duszę i tchną w nich życie, a potem stworzył Midgard. Wili d ał Aske i Emble rozum i ruch, a W e uczucia.
Ludzkie istnienia miał y swoje duchy opiekuńcze nazywał y s ię fylgie. Podaje s ię , ż e b ył y one rodzaju ż e ńskiemu i towarzyszył y c złowiekowi n a k ażdym etapie jego życia- niczym aniołowie stró żowie. Czasem zobaczyć j e m ożn a b ył o w e śnie jednak największym prawdopodobieństwem zobaczenia swojej fylgii b ył o dopiero w chwili śmierci.
Innymi boginkami b ył y zamieszkując e okolice korzeni Yggrasilla norny. Przedstawiane b ył y jako trzy niewiasty: m łoda dziewczyna, dorodna kobieta i starucha- k ażd a z nich reprezentował a trzy kryteria podział u czasu: przeszł o ś ć , teraźniejszoś ć , przyszł o ś ć . Tkał y one przeznaczenie dla k ażdej żywej istoty, naznaczał y karby n a kijach c o r ównał o s ię d ługośc i życia danego c złowieka i przecinał y n ić życia gdy nadszedł j uż czas.
Mity t łumaczą takż e powstanie kast w społeczeństwie Skandynawó w / Germanó w . Pewnego razu b ó g Heimall zszedł n a ziemię i wstąp ił w g ościnę d o pary gospodarzy. Nie ugościli g o jednak zbyt dobrze, w ię c dziewię ć miesięc y p ó źniej urodził i m s ię szpetny i pokraczny syn. Nazwano g o Thrall i gdy doró s ł p oślubił r ównie szpetną niewiastę i zapoczątkował r ó d niewolnikó w .
Drugi raz Heimall zawitał w g ościnę d o domu pary pracowitych i zadbanych gospodarzy, k tórzy ugościli g o lepiej n iż poprzednio. I z nó w dziewię ć miesięc y p o wizycie boga parze narodził s ię syn imieniem Karl. Gdy doró s ł poją ł z a żo nę dziewczynę r ównie zadbaną c o o n i pracowitą - dali oni początek rodu c hło pó w .
P o raz trzeci b ó g Heimall zawitał t o drzwi śmiertelnych gospodarzy. Para b ył a najpiękniejsza z e wszystkich trzech, ich dom b ył a najbardziej zadbany i p ełe n przepychu. Nie ż a łowali t eż niczego g ościowi i z a t o dziewię ć miesięc y p ó źniej urodził i m s ię syn Jarl. C hłopiec wyró s ł n a przystojnego, zaradnego m łodzieńc a nie posiadającego w sercu cienia l ęk u. B ó g upodobał g o sobie i nadał m u nowe imię - Rig i obdarzył wiedzą niezbęd ną d o pisania i czytania run. T o owy m łodzieniec d ał początek rodowi w ładcó w .
"font-weight: bold" >Podział wszechświata. < /span>
Wyobrażeniem wszechświata b ył jesion Yggdrasill. Miał o n jeszcze kilka innych nazw: Mimameid, Irminsul. U szczytu s ięg ał d wóc h krain Asgardu i Wanheimu- k tór e zamieszkiwał y dwa potę żn e rody bogó w : Asowie i Wanowie. Poniże j znajdował a s ię Alfeim- kraina elfó w , Midgard- świat ludzi, J ötunheim (zwany t eż Utgår d) - siedziba lodowych olbrzymó w , Hrimthursheim- kraina oszronionych olbrzymó w , Muspelheim- kraina ognistych olbrzymó w , a n a samym dole drzewa znajdował y s ię Svartheim- k rólestwo karł ó w i Niflheim- świat zmarłych.
Choć j uż w sumie powiedzieliśm y sobie trochę o dziewięciu krainach nordyckiego wszechświata t o przybliż ę najważniejsze z nich. Zacznijmy o d "font-weight: bold" >Midgardu< /span> - jednym s łowem świat w k tórym m y żyjemy i jakim g o widzimy. P o śmierci c złowiek udawał s ię d o "font-weight: bold" >Niflheimu< /span> (Krainy Mgieł ) - świata umarłych, k tórego jak wspomniała m nie należ y utożsamiać z piekłe m w pojęciu jakie znamy! B ył y t o p o prostu z aświaty d o k tórej trafiali c i, k tórzy nie polegli w boju. Hel prowadził a ich p o ścieżkach owego świata b y nie z bł ądzili naraża ją c s ię olbrzymce Modgud i smokowi Nidhögga, k tór y wysysał dusze z ich jestestwa. N a dnie krainy umarłych p ły ną ł strumień , k tórego nie potrafili przekroczyć przeklęc i z a życia i śmierci, wilkołaki i wiedźm y. Wejścia d o krainy Niflheimu strzegł y takż e dwie rzeki: G jöl l i Leipt.
Jak j uż wcześniej wspomniała m "font-weight: bold" >Asgard i Wanheim< /span> zamieszkiwali bogowie:
"font-weight: bold" >
Asowie d o k tórych zaliczamy: < /span> Baldura, Brage , B øl værka, Dellinga, Forseti, Hajmdala, Hermoda, H ødera, H ønera, Kvasera, Magniego, Modi,Oda,Odyna, Sommera, S våsuda, Thora , Tyra, Ulla, Waliego, W e, Widara, Wiliego, Wintera, Eir, F jørgyn, Frigg, Fulla, Gefion, Gersimi ,Gna, Hlin, Hnoss, Idunn, Lofn, Nanna, Saga, Sif, Sigyn ,Snortra , Syn , Var , V å r
"font-weight: bold" >Wanowie d o k tórych zaliczamy< /span> : Frejr, Freja, M ån e, Njord, Sol
Obie t e krainy miał y swoją geografię jednak nie b ędziemy s ię n ią szczegó łowo zajmować poza dwoma wyjątkowymi miejscami. Jednym z nich jest "font-weight: bold" >Walhalla< /span> - kraina d o k tórej trafiali tylko c i, k tórzy polegli w boju (taką śmierć wikingowie uważali z a najbardziej chwalebną ) . Samą Walhallę opisywano jako miejsce otoczone potę żnymi murami, a wstęp u d o k tórego bronił o 540 bram. Najważniejsza z nich nazwana b ył a Walgind- nigdy jej nie zamykano. Niedaleko tej w ł a śnie tej bramy b ył przykuty d o skał y wilk, k tórego codziennie rozdziobuje orzeł . W nętrze Walhalli udekorowane jest zbrojami i bronią wojownikó w , k tórzy d o niej trafili.N a ścianach b ył y poumieszczane z łote dzidy, n a suficie porozwieszane z łote tarcze, a dookoł a l eż a ł o m nóstwo z łotych zbroi. D o owego raju z pola bitwy wojownikó w zabierał y Walkirie- c órki Odyna. B ył y t o przepięknej urody i wiecznej m łodośc i dziewice odziane w zbroję i wyposażone w broń . P o przybyciu d o w ró t tego cudownego p ałacu byliśm y witani przez Bragi& #8217; ego- boga poezji i skaldó w . P o przekroczeniu p ałacowego progu mogliśm y nacieszyć oczy opisanym wcześniej przeze mnie wspaniały m w nętrzem p ałacu i zasią ś ć d o uczty podczas, k tórej u sługiwał y nam Walkirie. N a owych ucztach podawano dzika- Sahrimnir& #8217; a , k tór y miał t o d o siebie, ż e zabity, upieczony i podany n a ucztę p o spożyciu o żywał , stają c s ię gotowym n a kolejną ucztę , k tór a miał a s ię odbyć następnego wieczoru. P róc z tego otrzymywaliśm y d o picia w rogach wino, b ą d ź mleko kozy Heidrun. P o uczcie udawano s ię n a spoczynek, a rankiem wyruszano n a rozgrywając e s ię przez c ał y dzień bitwy, k tór e zawsze k ończył y s ię zwycięsko. Następnie wraz z zajściem s ł o ńc a udawano s ię n a następ ną ucztę , p ó źniej rankiem n a bitke i tak w k ó łk o.
W Asgardzie istniał o jeszcze jedno szczególne miejsce- "font-weight: bold" >Gimle. < /span> Trafić d o niego mieli wszyscy dobrzy ludzie, b ę d ąc y uczciwymi z a życia- wybrańc y, k tórzy przetrwaliby Ragnorak B ył o t o wzgórze n a k tórym znajduje s ię najwspanialsze miasto jakie kiedykolwiek powstał o , a przyroda j e otaczając a sprawia, ż e jest t o najpiękniejsze miejsce jakie mogł o s ię w yśn ić ludziom, a p oł o żone b ył o n a p ołudniowym k ońc u Asgardu. Gimle, miał o staną ć ludzi otworem wtedy gdy c ał y znany ówczesnym ludziom świat zginie, wraz z tym c o nazywali niebem, czy piekłe m- łatwo nam zrozumieć o c o w tym chodzi, gdyż sami wierzymy w S ą d Ostateczny. . .
"font-weight: bold" >Ragnarö k . < /span>
Czyli koniec świata- apokalipsa. Niektórzy badacze uważa ją , ż e opowieśc i o Ragnarök u wywodzą s ię z okresu gdy w Skandynawii zaczę ł o szerzyć s ię chrześcijaństwo (nawiązania d o Apokalipsy Ś w . Jana) . Niemniej Ragnarö k poprawnie t łumaczyć powinno s ię jako & #8222;zmierzch bogó w & #8221; .
Ragnarö k poprzedzi śmierć Baldura; narodziny t rójki dzieci Lokiego: gigantycznego wilka Fenrira, bogini Hel oraz W ę ż a Jormunganda; niezwykle d ługa i surowa zima odpowiadając a trzem zwykły m podczas k tórej zamarznie c ał y Midgard, zniknie wszelka molarnoś ć , a wszystko t o c o b ędzie dziać s ię n a świecie przeżyje tylko d wójka ludzi, k tór a schroni s ię w g ał ęziach Yggdrasilla (Lif i Lifthrasir) . W ą ż wyjdzie z wody n a l ą d , a Loki, wraz z olbrzymami i innymi sprzymierzonymi m u potworami, n a statkach, aby zemśc ić s ię n a swych wrogach. Hajmdal ( b ó g -strażnik przejścia z e świata śmiertelnikó w , Midgardu, d o świata bogó w , Asgardu) , widzą c zbliża jących s ię wrogó w , zagra p o raz ostatni n a rogu Gjallarhorn, tak g ł o śn o, ż e s łychać g o b ędzie w e wszystkich dziewięciu światach. Odyn wyprowadzi swych wojownikó w z Walhalli, b y wzięl i udział w bitwie. Odyn zginie jednak p ożarty przez Fenrira. Pomśc i g o Widar. N a widok śmierci Odyna Frigg zapłacze p o raz drugi. Loki i Hajmdal pozabijają s ię nawzajem. Thor z gładzi straszliwego w ę ż a Jormunganda, lecz sam umrze o d jego jadu. Tyr zginie w pojedynku z Garmem, jednocześnie g o zabijają c . Zginą wszyscy bogowie, a armia Lokiego b ędzie walczyć z wojownikami Walhalli d o samego k ońc a .N a koniec ognisty olbrzym Surtr, w ładca Muspelheimu, u żywają c p łomiennego miecza zemsty, podpali Asgard i pozostał e światy. Wtedy wszystko zostanie zniszczone.
P o spaleniu Asgardu wody oceanu podniosą s ię d o takiego stopnia, i ż zaleją wszystko wraz z Yggdrasillem. Nadejdzie taki czas, ż e wody w k ońc u opadną , a z nich w yłoni sie nowy świat zwany Gimle, k tórym r ządzić b ędzie zmartwychwstał y Baldur (k tór y n a swe ponowne przyjście oczekiwał skryty w Niflheimie) . Lif i Lifthrasir- jedynie ludzie, k tórzy ocaleli dadzą początek wszystkim rozumnym rasom. O d tej pory wszyscy ż y ć b ę d ą w harmonii i szczę ściu.
"font-weight: bold" >W ażniejsze św ięt a. < /span>
"font-weight: bold" > ŚW IĘT O JUL ( 2 0 - 3 1 GRUDNIA) < /span>
najważniejsze z e św ią t w norskim kalendarzu, św ięt o kiedy k ończył y s ię zimowe ciemnośc i, a następnego dnia dzień miał b yć d ł u ższy - dlatego t eż Jul t o św ięt o nadziei - św ięt o k ońc a i początku wszystkiego.
"font-weight: bold" >THURSEBLOT - NOC STYCZNIOWEJ P EŁN I < /span>
c hętnie obchodzone przez ludy Norse św ięt o p ośw ięcone wikińskiemu bogowi Thorowi (bogowi burzy i gromó w , najsilniejszemu z asgardzkich wojownikó w ) - zwane Dniem Thora.
"font-weight: bold" >DISTING ( 2 LUTEGO) < /span>
św ięt o przedwiośnia oraz dostatku i dobrobytu.
"font-weight: bold" >VALISBLOT (1 4 LUTEGO) < /span>
Dzień Valego - św ięt o celebrowane k u czci najmłodszego syna Odyna, m ściciela swojego brata promiennego Baldura.
"font-weight: bold" >OSTARA (2 0 - 2 1 MARCA) < /span>
św ięt o Bogini Odrodzenia Wiosennego - Ostary, św ięt o p łodnośc i, urodzaju odnowy i radośc i.
"font-weight: bold" >
WALPURGIS (2 2 KWIETNIA - 1 MAJA) < /span>
św ięt o celebrowane aby upamiętnić dziewię ć nocy jakie s pędził Odyn n a Drzewie Świata - Yggdrassillu. O p ó łnocy rozpoczynał a s ię feria ognowiych barw - rozpalano ogniska i znowu światł o przejmował o r ząd y nad ziemią . Noc Walpurgi jest magiczna, t o czas kiedy umarli wracają n a ziemię , czas kiedy odbywają s ię sabaty czarownic. Św ięt o Walpurgi p oł ączone został o w p ó źniejszym okresie kiedy ludy Norse zaczę ł y stosować cztery pory roku z e św iętem Thrimilci - pierwszym dniem lata.
"font-weight: bold" >EINHERJAR (3 0 MAJA) < /span>
św ięt o t o obchodzone b ył o n a cześ ć wojownikó w , k tórzy polegli w chwale n a polu bitwy i przebywali w jednym z p ała có w Odyna w Asgardzie - w Valhalli.
"font-weight: bold" >SIGURDSBLOT ( 9 CZERWCA) < /span>
dzień p ośw ięcony wielkiemu bohaterowi - Sigurdowi, pogromcy smoka Fafnira.
"font-weight: bold" >MIDSUMMER ( 2 0 - 2 1 CZERWCA) < /span>
okres nocy św iętojańskiej - w tych dniach obchodzone b ył o letnie przesilenie, czas kiedy noc b ył a najkrótsza a dzień najdł u ższy. Św ięt o upamietniał o smierć Baldura, k tór y odradzał s ię dopiero w okresie Jul.
"font-weight: bold" >LITHASBLOT (3 1 LIPCA - 1 SIERPNIA) < /span>
św ięt o plonó w k u czci bogini Jord - bogini ziemi, podczas k tórego dziękowano jej z a dobry urodzaj, z a hojnoś ć . W tym dniu dzielono s ię z potrzebującymi swoimi zbiorami.
"font-weight: bold" >MABON (2 2 - 2 3 WRZEŚNIA) < /span>
d ożynki, św ięt o k ońc ząc e żniwa. W tym czasie rozpoczynał s ię okres produkcji s łynnego wikińskiego miodu pitnego.
"font-weight: bold" >WINTERNIGHTS (2 9 P AŹDZIERNIKA - 2 LISTOPADA) < /span> Św ięt o Zimowych Nocy - w tradycji ludó w Norse rozpoczęcie sezonu zimowego. P ośw ięcone r ównież zmarły m, k tórych w tych dniach szczególnie mocno wspominano. Św ięt o w ró ż b i odczytywania przyszł o śc i, p ełn e magii i mistycyzmu. Wedłu g wikińskich wierzeń ktoś kto s pędził noc 3 1.1 0/ 1 .1 1 n a grobie zmarłego m ó g ł wzmocnić s wą magiczną moc lub poetycki talent.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Tekst w d uże j mierze mojego autorstwa poza: opisem św ią t , k tór e zapożyczyła m z : < a href= "http: / /www.yggdrasillthing.fora.p l" target= "_blank" >http: / /www.yggdrasillthing.fora.p l< / a > , a takż e fragment opisując y walki pomiędzy bogami podczas Ragnoraku, k tór y wzię ła m z Wikipedii  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_wink2.gif" alt= "Wink" border= " 0 " / >
Post został pochwalony 1 raz
Ostatnio zmieniony przez Etain dnia Nie 22:13, 11 Maj 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Etain
Starożytna

Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 969
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 22:14, 11 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
P S. Poszerzyła m akapity o stowrzeniu świata i o ludziach b o znalazła m d oś ć ceiakwe info i postanowiła m j e zamieśc ić  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_wink2.gif" alt= "Wink" border= " 0 " / >
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|