 |
www.mojefantasy.fora.pl Forum Fantasy
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Etain
Starożytna

Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 969
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 18:01, 21 Maj 2008 Temat postu: Mitologia fińska |
|
|
"font-weight: bold" >Powstanie świata. < /span>
Podobnie jak w mitologii skandynawskiej opowieś ć kosmologiczna o powstaniu świata zaczyna s ię o d olbrzyma- a w ł a ściwe olbrzymki Iltamar. Ilmatar zwana takż e & #8222; c ó r ą wiatró w & #8221; zstąp ił a z g órnych przestworzy i zanurzył a s ię w bezkresnym oceanie/ morzu jakie kiedyś stanowił świat (motyw wszech morza/ oceanu zbieżn y z wierzeniami s łowiańskimi) . Gdy t o nastąp ił o olbrzymka d ługo p ływał a samotnie unoszą c s ię n a powierzchni wszech morza. Pewnego razu z a sprawą c hłodnego wiatru Ilmatar miał a zostać matką , nim jednak jej potomek miał przyjś ć n a świat miał o u pły ną ć wiele lat. M iędzyczasie zdarzył o s ię , ż e n a kolanie przysiadł a kaczka, k tórej olbrzymka pozwolił a z ał o ż y ć gniazdo. Z k ażdym dniem jednak gdy kaczka wysiadywał a swoje jajka kolana Ilmatar stawał o s ię coraz gorętsze. W k ońc u zniecierpliwiona c ór a wiatró w wstrząs nę ł a kolanem, tym samym sprawiają c , ż e kacze jaja potłu kł y s ię . Cześ ć kawał k ó w jajek zatonę ł a , a c zę ś ć posł u ż y ł a z a materiał d o wstępnego stworzenia świata: z jednej p oł ówki jajka powstał o sklepienie niebieskie, a z drugiego skorupa ziemska; z ż ó łtka powstał o s ł o ńc e, z białk a księ ży c, a z pozostałych c zę śc i gwiazdy i chmury.
Minę ł o wiele kolejnych lat podczas k tórych Ilmatar oczekiwał a narodzin swego dziecka- bezowocnie. W k ońc u przystąp ił a d o dalszego dział a stworzenia: tam gdzie wyciąg nę ł a d ł o ń powstawał y g ór y, gdzie nogę tam powstawał y zarybione zatoki, gdzie biodro tam powstawał y brzegi, a gdzie g ło wę szerokie zalewy.
M ię ł o kolejne wiele lat nim wreszcie Ilmatar ( z dala o d l ąd u) powił a syna, k tórego imię brzmiał o V äi nä m öinen (Szeroka, Spokojna Rzeka) . Stał o s ię t o dokładnie 730 lat p o poczęciu, a w momencie gdy posiadł o n wszelaką niezbęd ną m u wiedzę .
Siedem lat zabrał o V äi nä m öinenowi wyczołganie s ię z dna morskiego i dotarcie n a l ą d . Gdy t o osiąg ną ł zaczą ł upiększać stworzony przez matkę świat. Z pomocą karł a Pellervoinena zaczą ł sadzić n a g ołe j glebie trawy, zioł a , wrzosy, kwiaty i drzewa. Niestety jedynymi drzewami jakimi jakie nie chciał y m u wschodzić b ył y d ęb y. Udał o m u s ię zasadzić dopiero wtedy gdy wezwał d o pomocy p ię ć morskich dziewic i potwora morskiego. Jeden z d ę b ó w wyró s ł tak wielki, i ż przysłaniał c ał e niebo. B y s ię g o pozbyć V äi nä m öinen wezwał d o pomocy morskiego karł a , k tór y stajać s ię olbrzymem śc ią ł olbrzymie drzewo i o d tamtej pory nic nie zaszkodził o dalszemu rozwojowi świata.
"font-weight: bold" >F ińska harmonia i cześ ć wobec natury. < /span>
Finowie s ą narodem przywiązującym d oś ć d uż ą wagę d o tworzącej ich kraj przepięknej natury. Świadczy o tym d oś ć spora iloś ć przepięknych parkó w narodowych/ krajobrazowych, a takż e p iękne lasy i czyste jeziora, k tór e s ą wizytówkami tego kraju. P iękno kraju komponuje s ię takż e z niepowtarzalnym charakterem jego mieszkań c ó w (k ażd y kto poznał f ińskie podejście d o życia i uroki f ińskiej natury wie o czym piszę  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_wink2.gif" alt= "Wink" border= " 0 " / > ) . Jednoś ć z naturą jest tak bardzo w ażn a dla Finó w , i ż odnajduje odzwierciedlenie takż e w ich imionach:
kobiece: Aamu (Poranek) , Ritva (G ał ą ź Brzozy) , Rauma (Strumień ) , Saima (imię pochodzi o d nazwy jeziora Saimaa s ły nącego z e swego p iękna) , Sirkka ( Świerszcz) , Vuokko (Zawilec)
m ęskie: Joki (Rzeka) , Kuisma (Ziele Św iętojańskie) , Syksy (Jesień ) , Ukko (Grzmot) , Vesa (Latoroś l )
nazwiska: Virta (Potok, Strumień ) , Koivu (Brzoza) , Lehtinen (L iściasty) , Aho (Polana)
Mam nadzieję , ż e wybaczycie m i ten lekki wstę p nawiązując y d o obyczajowośc i Finó w i wychwalającego p iękno oraz niepowtarzalnoś ć ich kraju bowiem w ł a śnie dzięk i temu mam nadzieję udał o m i s ię przybliż y ć ich bliski związek z przyrodą . Oczywistym jest takż e , ż e występował o n j uż w przeszł o śc i, odrywają c znaczą c ą rolę w wierzeniach f ińskich. Początkowym przykładem niechaj b ę d ą macierze (boginie) rodó w zwierzęcych, a k ażd a z nich miał a swoją modlitwę / zaklęcie, k tó r ą m ożn a j ą b ył o prosić o pomyślnoś ć w polowaniu:
K äreitä r - macierz rodu lisó w
Lukutar- macierz rodu pieś c ó w
Juoletar, Hillervo- macierze rodu wydr
Tuheroinen- macierz rodu norek
Nokeainem- macierz rodu soboli
Juonetar- macierz rodu dzikich renó w
Warto takż e wspomnień , ż e w aż n ą rolę w kulturze i wierzeniach Prafinó w odgrywał takż e kult niedźwiedzia. Jednym z jego g ł ównych przejawó w b ył a stypa p o niedźwiedziu- czyli obrządek pogrzebowy polegając y n a odprawieniu duszy niedźwiedzia d o z aświató w , d o jego ojcó w . Nie muszę chyba dodawać , ż e w iąz ał o s ię t o z oddawaniem tego samego szacunku c o ludzkiemu zmarłemu. Niedźwiedzim K rólem/ W ładcą Lasó w b ył Tapio.
Ponadto swoje macierze/ b óstwa opiekuńcze miał y takż e r ośliny- s tą d t eż boginią czeremchy b ył a bogini Tuonetar.
"font-weight: bold" >Inni w ażniejsi bogowie: < /span>
Perkele/ Ukko- najwyższy b ó g mitologii f ińskiej. Poprzez t o, ż e imię jego oznacza & #8222;starzec& #8221; i status tego b óstwa m a zapewne związek z wysokim statusem społecznym o só b starszych. & #8222;Perkele& #8221; t o takż e f ińskie przekleństwo (taka moja m ał a dygresja  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_wink2.gif" alt= "Wink" border= " 0 " / > )
Ilmarinen- wielowieczny kowal, t wórca sklepienia niebieskiego i magicznego m łynka Sampo. Jeden z bohateró w Kalevali.
Lemminkäinen- jeden z trzech g ł ównych bohateró w Kalevali.
V äi nä m öinen- m ędrzec, zaklinacz i bard, jeden z trzech g ł ównych bohateró w Kalevali.
Ahto- b ó g morza
Äi jö - b ó g z ł a
Etelä t ä r - bogini ciepłego wiatru
Kankahatar- bogini tkactwa
Kivutar- bogini lecząc a chorych
Loviatar- bogini- matka choró b
Manalatar- bogini krainy umarłych
Melatar- morska bogini chroniąc a statki przed sztormem, podobną role p ełn ił a Vellamo
Nyyrikki- b ó g lasó w
Annikki- bogini lasó w
Pellervoinen- b ó g p ó l i wszelakiej innej r oślinnośc i.
Tuoni- b ó g k rólestwa śmierci
Tuuri- b ó g chmur
Ukko- najważniejszy z bogó w
Untamo- b ó g snu
Vetehinen- b ó g w ó d
Louhi- czarownica, w ładczyni Pohjoli (krainy dna) , w ładczyni ciemnośc i i ziemi. Uosobienie z ł a i przebiegł o śc i.
Mielikki-bogini lasó w i polowania.
"font-weight: bold" >Wierzenia n a temat duszy i duchó w opiekuńczych. < /span>
Wedłu g starych wierzeń f ińskich, k ażd y c złowiek miał swego ducha opiekuńczego, kierownika dzięk i pomocy k tórego udawał y s ię m u wszystkie zamysł y i przedsięwzięcia. Przewodnikó w takich nazywano "font-weight: bold" >luonto< /span> , a pochodził y one miejsca zwanego lovi. Gdy c złowiek potrzebował jego pomocy, obojętnie w jakiej sytuacji, czy powodu zawsze m ó g ł g o przyzwać . Wiele b ył o wariantó w przyzywań owego luonto, ale j a mogę przytoczyć oto takie:
Wypowiadane n p. przed polowaniem, czy innym przedsięwzięciem:
"font-style: italic" > & #8222;Wstań , luontonen, z lovi,
Spod kamienia b ł y śnij, oko,
Spod g łazu wyjdź , lico w p łamach,
Spod sosny wynajdź , m ó j duchu!
N ał ó ż palą c ą koszulę itd. & #8221; < /span>
Wypowiadane przez czarownika, podczas misterium uzdrawiania:
"font-style: italic" > & #8222;Wstań , luontonen, z lovi, sznyty, z głebokiego miejsca spod choiny, haltiain.
Wstań , moje luonto, z lovi, siwiejąc e zza choiny. Daj m i haltia.
Wstań teraz z lovi, luonto, haltii, spod igliwia sosny, syntyi, z g ł ębokiej ziemi, luonta ojca, luonta matki, m ó j luontoin- d o g ór y.
Wstań teraz, luonto moje, z lovi haltia moje spod hoiny, spod choiny w czapce n a g łowie, spod kamienia w r ękawicach, odganiaj ode mnie wroga, p ę d ź ode mnie zawistnikó w & #8221; < /span> ( t łu m. Jerzy Litwiniuk)
Wspomnieć jeszcze należ y , ż e z wiary w luonto bierze s ię określenie & #8222;ihmisen luonto& #8221; - & #8222;natura c złowieka& #8221; t łumaczona takż e jako J aź ń jednostki. Wychodzą c z tego z ał o żenia k ażd y c złowiek posiada inną naturę : jeden s ła bą , drugi dobrą , trzeci trudną , a o czarownikach mawiano, ż e czarownik posiadł & #8222;zapalną naturę & #8221; / & #8222;taka naturę , k tór a z miejsca m oż e odpłacić z a z ł e & #8221; .
Innymi istotami duchowymi b ył y "font-weight: bold" >synyty (syntyset) < /span> wywodząc e s ię zapewne o d s ł ó w : & #8222;syntyä & #8221; - & #8222;rodzić s ię & #8221; lub & #8222;syntyloitsut& #8221; & #8211; & #8222;zaklęcia narodzinowe& #8221; . Uważane b ył y z a istoty nadprzyrodzone, pomniejszych bogó w d o k tórych m ożn a b ył o zanosić prośb y o szczę ście i b łogosławieństwo. Niemniej jednak ich pochodzenie t łumaczy s ię z aświatami- s ą t o zatem zmarli, najczę ściej przodkowie. M ów i s ię o nich takż e , ż e t o w ł a śnie oni prowadzą śwież o przybyłego zmarłego p o krainie umarłych- Tuoneli.
D o duchó w opiekuńczych z c ał ą pewnośc ią zaliczyć jeszcze m ożn a "font-weight: bold" >haltia < /span> t łumaczonych jako strażnicy czy opiekunowie. Istnieli zatem haltia- duchy opiekuńcze lasó w ; haltia- wody, czy t eż haltia wody, m łyna, gumna, obejścia, obory.
Istniał y oczywiście haltia c złowieka o k tórych mawiano: & #8222;C złowiek m a takie haltia jakim jest sam& #8221; , & #8222;Haltia u ży jących ludzi porusza s ię i m a taki sam wyglą d jak ten c złowiek& #8221; , & #8222;Wielki c złowiek m a wielkie haltia, m ał y m ał e & #8221; , & #8222;Duch c złowieka ży jącego idzie przed nim, tego z aś , k tór y m a umrzeć , z t ył u & #8221; . W niektórych regionach nazywano j e varjohaltia (strażnik- cień ) lub haramu (widmo) . Niektórzy badacze określ a s ię halia jako sobowtór a c złowieka, k tór y jest d o niego podobny i ukazuje s ię innym zanim ten przybędzie n a dane miejsce, czasem h ałasem zwiastują c nadejście w ł a ściciela. Istnieje takż e powiedzenie: & #8222;Skoro t o nie b ył e ś t y sam t o b ył o t o twoje haltia& #8221; . Duchy t e przybywał y d o bliskich komuś o só b b y poinformować ich o jego śmierci. Istotę haltia uznawano takż e z a odpowiednika chrześcijańskiego anioł a stró ż a .
Haltia m ożn a b ył o takż e stracić , istniał o n a t o kilka sposobó w . Jednym z e sposobó w b ył n p. ogromny strach, s tą d t eż o tchórzliwym c złowieku mawiano: & #8222;Haltiainen z niego uszedł & #8221; . Haltia m ożn a b ył o tracić n p. podczas d ługiej i c ię żkiej choroby haltia uciekał o z c złowieka, czy t eż p o śmierci haltia zupełnie uchodził o z c złowieka. B a, istniał nawet sposó b przywłaszczenia sobie haltia zmarłe j osoby!
Innym sposobem n a stratę swego duchowego stró ż a b ył o ukradzenie g o przez kogoś n p. z ł o śliwego, zaklinacza/ szamana, jakiegoś z ł o śliwego byta nadprzyrodzonego, a nawet przez zmarłych.
T o w ł a śnie przez wzglą d n a posiadanie w ładzy nad haltia szamani "font-weight: bold" > i zaklinacze< /span> , posiadali wysoki status społeczny w danym społeczeństwie f ińskim. Potrafili oni przyzwać ( a nawet odebrać ) czyjegoś haltia lub z a pomocą swojego n p. uleczyć kogoś ; podporządkować sobie najró żniejsze duchy b y j e wygnać lub z a ich pomocą uleczyć kogoś , czy t eż wejś ć d o z aświató w i powróc ić z nich (c zęsto t o robili b y odzyskać z nich czyjeś utracone haltia) .
"font-weight: bold" >Kosmologia < /span>
Wedłu g wierzeń f ińskich poza naszym światem istniał o kilka krain:
"font-weight: bold" >Pohjola. < /span>
Kraina w , k tórej panował a wieczna zima, ź r ó d ł o z ł a z k tórej pochodził y obecne w naszym świecie choroby i m ró z . T o w ł a śnie p ó łnocnego krańc a Pohjoli s ięg ał y korzenie filaru świata czyli drzewa światł a . Panią Pohjoli b ył a w ładczyni ciemnośc i i zimy, czarownica Louhi. B ę d ą c uosobieniem przebiegł o śc i wielokrotnie oszukiwał a bogó w , c zęsto obiecują c i m z a żo nę jedną z e swoich c órek. Tak naprawdę c zęsto b ył t o podstę p b y zyskać jakiś w ażniejszy artefakt i siać zamę t pomiędzy innymi.
"font-weight: bold" >Tuonela < /span>
Kraina umarłych d o k tórej udawali s ię wszyscy zmarli. Panem i Panią Touneli byli Tuoni i Tuonetar. W sprawowaniu w ładzy nad t ą krainą pomagał y i m ich niewidzialne c órki, oraz duchy pomocnicze, a takż e : Tytti Tuonen- k tór a przewoził a zmarłego przez rzekę strzeżo ną przez surmę - f ińskiego odpowiednika greckiego Cerbera. Jego imię oznaczał o & #8222;zagła dę & #8221; lub & #8222; śmierć & #8221; , a opisuje s ię g o jako brutalną bestię o odraża jącym wyglądzie, a o n sam b ył uosobieniem nagłe j, brutalnej śmierci. W pilnowaniu m u, b y nikt z e zmarłych nie uciekł z Tuneli pomagał a m u bogini Kalma- bogini śmierci i rozkładu, k tórej imie oznacza & #8222;Smró d Trupó w & #8221; . Pomimo takich strażnikó w Tuonela nie b ył a odpowiednikiem chrześcijańskiego piekł a lecz miejscem ostatecznego spoczynku zmarłych. W krainie tej b ył przyjmowany i oprowadzany z godnośc ią przez duchy swoich przodkó w czyli o mówione wcześniej synty.
Istniej jeszcze jedno miejsce, o k tórym chyba warto wspomnieć . Opowieśc i o nim wywodzą s ię z lapońskich mitó w . Mowa o "font-weight: bold" >Krainie Naainasa< /span> , w k tórej stał jego w dom w k tórym zbierali s ię wszyscy polegli. Tam niczym w nordyckiej Walhali odbywają s ię bitwy wynikiem czego jest zjawisko zorzy polarnej. Lapończycy w noce gdy pojawiał a s ię zorza polarna nie wychodzili i ż domó w bez n ał o żenia n a g ło wę czapki- p o t o b y nie porwał y ich duchy zmarłych. Szczególnie narażone b ył y dziewczęt a, k tór e zmarli mieli porywać sobie n a żony i matki swoich dzieci. Istniał o bowiem przekonanie, ż e ich pan- Naainas przydziela dusze dzieciom mającym przyjś ć n a świat. Czyli dusze zmarłych powracał y w nowo narodzonych dzieciach.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
W tekście wykorzystała m fragmenty pochodząc e z ksiązki Marttiego Haavio "Mitologia f ińska" w t łumaczeniu Jerzego Litwiniuka
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
seba
Rada Mędrców

Dołączył: 26 Mar 2008
Posty: 448
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Ordilion
|
Wysłany: Śro 20:33, 21 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
Wiedziałe m, ż e p rędzej czy p ó źniej zabiarzesz s ię z a mitologię f ińs ką  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_wink2.gif" alt= "Wink" border= " 0 " / >
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Etain
Starożytna

Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 969
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 22:17, 21 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
N o, a jak  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_cool2.gif" alt= "Cool" border= " 0 " / >
Tylko wcześniej musiała m sobie tekst opracować - mam d o dyspozycji taką gruuuuuuuuba ksiąz kę , k tó r ą s ię d oś ć c ięzko czyta (b o jest napisana j ęzykiem raczej naukowym) , ale z tego c o m i wiadomo jest t o jedyna wydana w polsce mitologia f ińska. . . .Nie przeczytała m jeszcze calej, tylko c o ciekawsze rozdział y n o i n a podstawie notek c oś s ię sklecił o  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_wink2.gif" alt= "Wink" border= " 0 " / > Mogę s ię jeszcze chyba poszczycić tym, ż e jest t o chyba jedyny taki tekst w polskim internecie, b o jak szukała m pomocy t o o w iększośc i rzeczy o k tórych wspomniała m niczego p o polsku nie b ył o (c zę ś ć i tak owszem, ale nie z a d uż o  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_roll.gif" alt= "Rolling Eyes" border= " 0 " / > )  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/explain.gif" alt= " :hamster_explain: " border= " 0 " / > . . . .W ię c chyba jestem pierwsza  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/smile1.gif" alt= " :hamster_smile: " border= " 0 " / >
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Etain dnia Śro 22:18, 21 Maj 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
seba
Rada Mędrców

Dołączył: 26 Mar 2008
Posty: 448
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Ordilion
|
Wysłany: Czw 0:01, 22 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
Brawo, brawo gratulacje  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_wink2.gif" alt= "Wink" border= " 0 " / >
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|