 |
www.mojefantasy.fora.pl Forum Fantasy
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Etain
Starożytna

Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 969
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 20:34, 22 Mar 2008 Temat postu: Mitologia japońska |
|
|
"font-weight: bold" >Amaterasu< /span>
Jej imię oznacza & #8222; świecąc a n a niebie& #8221; . Jest c ór ką Izanagiego- jednego z pary demiurgó w k tórzy jako pierwsi zeszli n a ziemię . Narodził a s ię z jego lewego oka. Jest naczelnym b óstwem shinto, a takż e uosobieniem s ł o ńc a. Uważ a s ię j ą takż e z a protoplastkę rodu cesarskiego.
"font-weight: bold" >Amenouzume< /span>
Bogini wesołego usposobienia i p łodnośc i. T o ona zapoczątkował a t ańc e hieratyczne kagura. C zęsto przedstawia j a s ię w towarzystwie siedmiu bogó w szczę ścia, choć ona sama d o nich nie należ y .
"font-weight: bold" >Inari< /span>
& #8222; B óstwo obradzając e r yże m& #8221; . Jedno z najpowszechniejszych b óstw w Japonii, czczone jako t o k tór e karmi lud Japonii. Teoretycznie b óstwo t o nie posiada sprecyzowanej p łc i, ale czasem utożsamia s ię j e z b óstwem kobiecym występującym jednak pod wieloma imionami.
Wysłannikami Inari s ą lisy dlatego t eż w chramach p oświeconych b óstwu trzyma s ię t e stworzenia. Jednak w mitologii i świadomośc i Japończykó w owe lisy nie s ą zwykłymi zwierzętami & #8211;lecz swego rodzaju przebiegłymi demonicznymi istotatmi potrafiącymi zmieniać postać i lubiących p łatać ludziom niezbyt przyjemne figle. Ale o & #8222;tych& #8221; lisach pisała m j uż n a blogu  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_wink2.gif" alt= "Wink" border= " 0 " / >
Istnieje oczywiście kilka teorii dla k tórych Inami jest ł ączone z lisami.
"font-weight: bold" >Izanagi & Izakami< /span>
W g. wierzeń starożytnych świat istniał o d zawsze (nikt g o nie stworzył ) , ale nie o d samego początku b ył zamieszkany przez istoty nam znane. Owa para demiurgó w zainteresował a s ię pewnego razu tym c o znajduję s ię pod ich stopami (pod chmurami) . Izanagi ( & #8222; m ą ż , k tór y wabi& #8221; ) zanurzył pomiędzy chmurami s wą w ł ócznie. Gdy j ą n a powró t wyciąg ną ł odkrył , ż ę istnieje tam morze. Zstąp ił tam wraz z Izakami ( & #8222; żona, k tór a wabi& #8221; ) i dokonawszy rytuał u ślubnego (k tór y b ył praktykowany przez pra Japończykó w ) zaczęl i dokonywać dzieł a stworzenia. Najpierw s płodzili wyspy japońskie, a następnie poszczególnych bogó w . Gdy Izakami rodził a boga ognia poniosł a śmierć . Jej m ą ż zstąp ił d o Krainy Ciemnośc i b y j ą n a powró t przywróc ić światu. Niestety b ył o j uż z a p ó źn o i para (s kł ócona) pozostał a n a zawsze rozdzielona. P o powrocie z Izanagiego zrodził o s ię jeszcze parę g ł ówniejszych b óstw ( w tym Amaterasu) m p o czym o n sam zanikł n a kartach mitologii.
"font-weight: bold" >Jizô - bosatsu< /span>
Mnich o łagodnej twarzy i wielkim sercu, p ełnym wspó łczucia dla pokrzywdzonych i cierpiących. Opiekuje s ię g łownie dziećm i- t o w ł a śnie z m ił o śc i d o nich schodzi t o z aświató w , d o c zę śc i gdzie trafiają dzieci z a k tór e nie modlą s ię ich rodzice b y pocieszać j e w ich smutku i osamotnieniu, oraz m ękach jakich tam doznają . Ponadto pod opieką Jizô znajdują s ię takż e podró żn i, kobiety w c ią ż y i c i k tórzy znajdują s ię w niebezpieczeństwie. Istniej niezliczona iloś ć opowieśc i o tym jak b ó g ten uratował komuś życie, doprowadził d o triumfu sprawiedliwośc i, b ą d ź wynagrodził krzywdę . N a wsiach czci s ię g o jako opiekuna plonó w i p łodnośc i.
"font-weight: bold" >Kannon-bosatsu< /span>
Bogini, k tór a został a zapożyczona z Chin. Piszę & #8222;bogini& #8221; jednak owa postać m a cechy zarówno m ęskie jak i ż e ńskie- teologicznie t łumaczy s ię t o faktem, i ż stoi n a takim stopniu doskonał o śc i, ż e cechy p łciowe nie mają j uż znaczenia. Niemniej jednak w Japonii uważ a s ię j ą jako boginię .
Kannon jest boginią m iłosierdzia i wspó łczucia. Opiekuje s ię z właszcza: chorymi, ubogimi, kobietami w c ią ż y .
"font-weight: bold" >Okame< /span>
Bogini wielorakiego szczę ścia. Najbardziej znana jest z e swego o rędownictwa dla kobiet w c ią ż y i m łodych m ał ż e ństw.
"font-weight: bold" >Sukunabikona< /span>
B óstwo w postaci krasnoludka- opiekun lekarzy, zielarzy i farmaceutó w .
"font-weight: bold" >Susanoo< /span>
Jeden z ostatnich potomkó w Izanagiego. Narodził s ię z jego nosa przez c o został uznany z a boga wiatru i burzy. Z a c ią g ł e nieposłuszeństwo wobec bogini Amaterasu został przez n ią wygnany z Wysokiej R ówniny Niebios i odtą d pozostał j uż n a zawsze n a Ziemi.
"font-weight: bold" >Toyouke< /span>
Bogini obfitego p ożywienia.
"font-weight: bold" >Tsukiyomi< /span>
Kolejny z ostatnich potomkó w Izangiego. Tak jak Amaterasu narodził a s ię z jego lewego oka, tak Tsukiyomi narodził s ię z jego prawego oka i jako jej przeciwieństwo został bogiem księ życa. Gdy jako pierwszy z bogó w zstąp ił n a Ziemie został n a niej powitany przez boginię Toyouke. Niestety źl e zrozumiawszy jej intencje poczuł s ię obrażony i j ą zabił . Z a t o w ł a śnie został przepędzony przez siostrę z jej p ałacu. W ten sposó b mitologia t łumaczy & #8222;czemu s ł o ńc e i księ ży c nie spotykają s ię n a niebie& #8221; .
"font-weight: bold" > R ÓWNIEŻ W AŻNYM W KULTURZE DUCHOWEJ JAPONII JEST KULT SIEDMIU BOGÓ W SZCZĘ Ś ĆI A:
Benten (Benzaiten) < /span>
Jedyna kobieta p oś r ó d tej grupy. Bogini s łynie z e swej urody i jest najpiękniejszą z e wszystkich bogiń . Jest uważana z a opiekunkę : bogactwa, urody i muzyki. Bywa takż e czczona przez m łode pary m ał ż e ńskie lecz oddzielnie jako, i ż posiada zazdrosną naturę . Z tego powodu wielu poetó w , muzykó w w przeszł o śc i n a k tór e bogini zsył a ł a natchnienie pozostawał o w stanie bezżennym- b y jej nie z ł o śc ić . Jej m ę że m jest morski smok przez c o wysł a ńcem bogini został biał y w ą ż .
"font-weight: bold" >Bishamon (Bishamonten< /span> )
Opiekun bogactwa przedstawiany w zbroi dzierż y w r ękach swe z łote atrybuty; dzidę i pagodę .
"font-weight: bold" >Daikoku < /span>
U śmiechnięt y grubas siedząc y n a workach z bogactwami. Jest o n bowiem kolejnym bogiem p o Bishamonie, k tór y powiązany jest z bogactwami. W odró żnieniu o d niego Daikoku potrafi przede wszystkim pomnaż a ć bogactwa dzięk i swemu magicznemu m łotkowi z a potrzą śn ięciem k tórego posypują s ię monety. Wysłannikiem tegoż boga jest biał y szczur i s tą d t eż bierze s ię przekonanie w Japonii, ż e bieda nie zajrzy d o domu gdzie mieszą szczury.
Poza bogactwem Daikoku patronuje takż e sferze seksualnej.
"font-weight: bold" >Ebisu< /span>
B ó g ten dba p bogactwo tych, k tórzy g o czczą , a z właszcza łaskawie u śmiecha s ię d o gejsz; kupcó w (przynoszą c i m pomyślnoś ć w transakcjach) ; rybakó w (naganiają c ryby d o sieci, sam tez jest przedstawiany z w ęd ką ) i rolnikó w (c zęsto ł ączy s ię g o z innymi b óstwami plonó w .
"font-weight: bold" >Fukurokuju< /span>
Opiekun bogactwa i d ługowiecznośc i o d oś ć osobliwym wyglądzie: starzec o nienaturalnie wydł u żonej czaszce. Jego wysłannikiem jest biał y żuraw (chyba fanom Houshin Engi nie muszę nic t łumaczyć )
"font-weight: bold" >Hotei< /span>
Zwany t eż & #8222; śmiejącym s ię Buddą & #8221; - jako, ż e jest opiekunem pogody ducha i zadowolenia z życia. Przedstawiany jako gruby mnich z wielkim workiem z e skarbami zarzuconym n a plecy. Opiekuje s ię z właszcza: artystami, rzemieślnikami, kupcami i gejszami. Bardzo lubi takż e dzieci z k tórymi uwielbia s ię bawić .
"font-weight: bold" >Jurôjin< /span>
Przedstawiany jako wiekowy toisityczny pustelnik uosabiając y d ługowiecznoś ć , k tóremu czasem towarzyszy czarny jeleń - symbol d ługowiecznośc i.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Deidarette
Paladyn

Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 319
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Fabianów...wśród pól łąk i lasów ;))
|
Wysłany: Wto 9:51, 25 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
japonia. . . "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_grin.gif" alt= "Very Happy" border= " 0 " / > extra! niektór e imiona s ą dosyć śmieszne
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Etain
Starożytna

Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 969
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 22:24, 25 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
Fakt, ale i tak nic nie przebije s łowiańskich, ale oni pewnie mysla podobnie  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_lol2.gif" alt= "Laughing" border= " 0 " / >
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Etain
Starożytna

Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 969
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 11:44, 23 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
A tutaj cosik jeszcze z mitologii Japońskiej:
"font-weight: bold" >Powstanie świata< /span>
"font-style: italic" > & #8222; W zamierzchłych czasach podstawowa materia b ył a chaotyczną masą . Niebo i Ziemia nie rozdzielił y s ię jeszcze i b ył y jak jajko o s łabo określonych zarysach zawierających zarodki. Potem czysta materia wznosząc a s ię pionowo cienko s ię rozciąg nę ł a i utworzył a Niebo. Gruba materia opadł a c ię żk o i osiadają c stał a s ię Ziemią . T o, c o nazywamy krajami, został o utworzone przez rozszczepianie s ię i dzielenie ziemi, gdy tak sobie p ływał a . M ożn a t o porównać d o p ływania ryby , k tór a igra n a powierzchni wody. Tak w ię c Niebo powstał o najpierw a potem Ziemia& #8221; . < /span>
Takimi oto s łowami zaczyna s ię K yûjiki - najstarsza księg a zawierając e japońskie wierzenia, jeszcze pozbawiona w pły wó w chińskiej filozofii.
N a nowo powstały m świecie pojawił a s ię pierwsza m yś l ąc a istota, jaką b ył b ó g Amenominakanushi, k tór y narodził s ię sam z siebie i b ył prastwór cą i prapoczątkiem. Pozostał e początkowe b óstwa & #8222;wyrosł y & #8221; z jeszcze nie ukształtowanej ziemi, k tór a wtedy przypominał a galaretowate ciał o meduzy. Następnie b óstwa wraz z Amenominakanushim przeniosł y s ię z Ziemi n r ówniny Niebios. Minę ł o siedem pokoleń , gdy para demiurgó w imionami Izanagi ( M ą ż K tór y Wagi) i Izakami ( Żona, K tór a Wabi) zdecydował a s ię ponownie zstąp ić n a Ziemię . Stał o s ię t o przypadkiem, gdy Izanagi wiedziony ciekawośc ią czy & #8222;tam w dole c oś w o gól e jest& #8221; zanurzył swoją w ł ócznię pomiędzy chmurami. Gdy j ą wyciąg ną ł z powrotem okazał o s ię , ż e znajdował o s ię parę kropel wody. Zaintrygowana para zdecydował a s ię zsdtąpic n a Ziemię . P o pierwotnym obrzędzie z aślubin przystąpili d o konsumpcji swego związku rodził y s ię kolejno: osiem g ł ównych wysp japońskich (bez Hokkaido, b o w czasie powstania mitu l ą d ten b ył nieznany) , rzeki, lasy, g ór y i wiele innych pieknych jak i czasem niezbyt udanych tworó w s kładających s ię n a elementy znanego nam świata. D o tragedii doszł o gdy Izakami urodził a boga ognia Homusubi, konają c w m ęczarniach z jej wymiocin zrodził y s ię kolejne trzy b óstwa: Kanayamahiko- b .metalu, Haniyama - b .gliny i Mizuhanome & #8211; b . wody (nie wymieniam imion b o nie s ą , a ż tak istotne  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_wink2.gif" alt= "Wink" border= " 0 " / > ) . Z łe z rozpaczy Izanagiego nad śmiercią m ał żonki narodził a s ię bogini rozpaczy Nakisahame. Zrozpaczony demiurg udał s ię d o krainy z aświató w - "font-weight: bold" > Yomotsukuni. < /span> Jednak okazał o s ię , ż e n a ratunek b ył o z a p ó źn o- Izakami jadł a j uż z kuchni Krainy Ciemnośc i i nie mogł a w róc ić d o świata żywych. N a dodatek zhańb ił j ą łamią c jej proś b ę b y nie spogląd ał n a jej oblicze, k tór e j uż zaczę ł o gnić . Rozwścieczona rzucił a s ię w pogoń z a m ę że m, lecz temu udał o s ię uciec. O d tamtej pory Izakami pozostał a w świecie zmarłych, a Izanagi w świecie żywych. Nim s ię rozstali wypowiedzieli d o siebie s łowa:
"font-style: italic" > & #8222; M ó j panie i m ę ż u , b ę d ę niszczyc codziennie tysią c ludzi w kraju w k tórym mieszkasz! & #8221;
& #8222; A j a sprawię , ż e dziennie ich rodzic tysią c i p ię ćset. & #8221; < /span>
Mit ten obrazuje nie tylko stworzenie i kształtowanie s ię świata, lecz takż e podział pomiędzy światem żywych, a martwych- czego dowodem jest ostatnia rozmowa boskich m ał żonkó w . Kolejnym dowodem n a t o, ż e Japończycy p o dziś dzień uważa ją , ż e t o c o pochodzi z e świata zmarłych jest nieczyste jest rytualna ablucja jakiej dokonał p o opuszczeniu Yomotsukuni Izanagi. Z niej narodził y b óstwa takie jak: bogini Amaterasu (bogini s ł o ńc a) , Tsukiyomi ( b ó g s ł o ńc a) i Susanoo ( b ó g wiatru) .
"font-weight: bold" >Zejście bogó w n a Ziemię , początek dynastii cesarskiej i przyczyna tego czemu ludzie ży ją k rótko< /span>
Wszystko zaczę ł o s ię o d tego jak bogini Amaterasu powierzył a swemu wnukowi Niningiemu misję zstąpienia n a Ziemię (dokładnie n a tereny dzisiejszej Japonii) i podporządkować j ą w ładzy niebiańskich bogó w . Zanim zstąp ił n a Ziemie wysłano n ań przed nim kliku innych bogó w , k tórych zadaniem b ył o przygotowanie ziemskiego padoł u n a przybicie boskiego wnuka. Polegał o t o n a podporządkowaniu sobie pomniejszych bogó w , a takż e c ałkowite unicestwienie lub przepędzenie z łych duchó w . Niningi miał potem zstąp ić n a Ziemię i dokończyć misję zaprowadzają c dalszy pokó j i harmonię . Tak w ię c przed nim n a Ziemię zstąpili kolejno: Amanohohi, k tór y wkrótce p o podjęciu misji gdzieś przepadł . Z a nim wysłano jego syna Mikumanoushiego, p o k tórym takż e s łuch przepadł . P ó źniej okazał o s ię , ż e obydwaj posł a ńc y porzucili s wą misję i wiedli spokojne życie w nowej, g ościnnej dla nich krainie.
Wysłano zatem kolejnego posł a ńc a Amewakahiko, lecz i ten stanąwszy n a ziemi zapomniał o celu swego przybycia. C o w ięcej- p o ślubie ziemską księ żniczką zamarzył o m u s ię przejecie w ładzy nad światem tylko dla siebie. Lecz jego zdrada ostatecznie został a pomszczona& #8230; .
P o kilku jeszcze innych perypetiach świat b ył w k ońc u wystarczając o gotowy b y przyją ć n a siebie boskiego wnuka. Ten wyruszywszy z e s wą druży ną dokonał wielu znacząc y czynó w i przeż y ł kilka ciekawych przygó d , a jego potomek (wnuk) Jimmu został przodkiem wszystkich cesarzy Japonii.
Niemniej jednak z Niningim w ią ż e s ię pewna przypowieś ć t łumacząc a t o dlaczego żywot ludzki jest tak k rótki.
Zyskawszy w ładzę nad przylądkiem Kasasa Niningi s pędził n a nim jakiś czas podczas, k tórego poznał pewną p ięk ną ,wyjątkową dziewczynę o wdzięcznym imieniu: Konohanasakuyahime( Księ żniczka Powodując a, ż e Kwiaty Kwitną n a Drzewach) . M łodzi zapałali d o siebie łebskim i szczerym uczuciem, k tór e znalazł o przychylnoś ć u ojca dziewczyny (boga i zarazem dawnego w ładcy Kasasy) . Przyszł y z ię ć tak bardzo m u przypadł d o gusty, ż e d ał m u nie jedną , a dwie c órki. Drugą narzeczoną b ył a Iwanagahime (Księ żniczka Trwał a jak Skał y ) . R ó żn ił o j ą jednak o d siostry t o, ż e b ył a d oś ć brzydkawa. Dlatego t eż Niningi zdecydował sie odesł a ć j ą ojcu z powrotem. Zrozpaczona i upokorzona dziewczyna rzucił a k ątowe n a Niningiego, Konohanasakuyahime i ich potomkó w czyli ludzi:
"font-style: italic" > & #8222;Gdybyś mnie p oślubił potomstwo nasze stałoby s ię d ługowieczne jak skał y . Ale skoro mnie odrzucasz t o potomstwo twoje stanie s ię tak nietrwał e jak kwiaty kwitnąc e n a drzewach& #8221; . < /span>
"font-weight: bold" >Kosmologia- z aświaty. < /span>
W g. tradycyjnych wierzeń japońskich świat dzielił s ię n a zamieszkane przez bogó w R ówniny Niebios, świat ludzi i z aświaty, czyli wspomniane przeze mnie Yomotsukuni. Choć b ył o t o miejsce ponure, p ełn e zanieczyszczeń i brudu, tak i ż przeraził o samego Izanagiego, t o podobnie jak w w iększośc i mitologii nie b ył t o odpowiednik chrześcijańskiego piekł a (lepszym odpowiednikiem dla tego miejsca b ył grecki Hades) . P o przybyciu z aświató w dusza poddana b ył a rytualnemu oczyszczeniu, p o k tórym stawał a s ię kami- b óstwem opiekującymi s ię żywymi krewnymi. Rytuałowi oczyszczenia poddawani byli takż e c i żywi krewni, k tórzy mieli kontakt z e z włokami, a takż e przez pewien czas nie uczestniczyli w obrzędach i św iętach. W przeszł o śc i wierzono takż e w t o, ż e wszelki k lęski i nieszczę ścia jakie nawiedzał y daną rodzinę , wioskę czy obszar b ył y zemstą zza grobu zmarłego, k tór y d oświadczył jakiejś przykrośc i, czy jego imię został o oczernione.
Wizja tych z aświató w i zwyczajó w z nimi związanych jest wcią ż obecna w religii shinto. W drugiej krajowej religii Japonii- buddyzmie funkcjonuje nieco inny podział z aświató w i opisywać życia p o śmierci, ale nie b ę d ę g o tutaj opisywać z racji tego, ż e t o temat n a nieco inny artykuł  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_wink2.gif" alt= "Wink" border= " 0 " / >
"font-weight: bold" >Yokai i Yurei< /span>
Przedstawię jeszcze poglą d n a t o c o dzieje s ię z niektórymi duszami, k tór e z jakiegoś powodu nie trafił y d o z aświató w  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_happy2.gif" alt= "Smile" border= " 0 " / > Dusza ludzka, czyli reikon czasem p o śmierci m oż e pozostać w świecie żywych, Powodó w owego pozostania m oż e b yć kilka:
-dusze zmarłych mogą chcieć bezpośrednio opiekować s ię swymi ży jącymi krewnymi
-zmarli, k tórzy nie odeszli mogą mieć jakieś & #8222;niedokończone& #8221; sprawy
-lub t eż nie chcieć tego uczynić z powodu jakiegoś silnego uczucia trzymającego ich w tym świecie. M oż e t o b yć uczucie pozytywne takie jak m ił o ś ć , lub negatywne: : zemsta, nienawiś ć , z ł o ś ć , smutek.
Takie reikon, k tór e nie odeszł y dzielimy n a dwie grupy: "font-weight: bold" >yurei i yokai. < /span>
"font-weight: bold" >Yokai< /span> t o "font-weight: bold" >obakemono < /span> (byty nadprzyrodzone) , k tór y pozostał y w naszym świecie g łownie z powodó w , k tór e wymieniła m powyże j, a d o najbardziej znane rodzaje tych istot t o:
"font-weight: bold" >Onryu- < /span> s ą t o duchy przede wszystkim kobiece, a powodem dla k tórych pozostał y w naszym świecie jest zemsta, k tór a miewa czasem kilka powodó w :
-zaniedbanie, a następnie opuszczenie. Duch z a karę m śc i s ię nie n a obojętnym m ał żonku, lecz pobliskich wieśniakach. Zemsta trwa d o p ót y, d o p ók i ostatni kmiotek ziemi nie opuśc i.
- z łamana obietnica- kiedy wdowiec mimo obietnicy danej żonie nas ł o ż u śmierci wstąp i w związek m ał ż e ński z inną kobietą . Biada wtedy nieszczę śniczce- bowiem jej poprzedniczka w postaci onryu przybędzie d o niej z z aświató w b y s ię m śc ić . . . . ścinają c g ło wę
-k lątwa- rzucają j e umierając e zakochane kobiety. Celem owej k lątwy staje s ię ulubione kimono denatki. T a dziewczyna, k tór a j e p o niej w ł o ż y - umrze
Najbardziej znany wizerunek onryu t o ten jaki serwują nam filmy typu & #8222;The Ring& #8221;  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_wink2.gif" alt= "Wink" border= " 0 " / >
Kolejną grupą s ą istoty pokroju "font-weight: bold" >yuki-onna i kuchisake & #8211;onna. < /span> Istoty t e kiedyś b ył y kobietami, lecz zaznawszy z a życia krzywd i nieżyczliwośc i ludzkiej b ł ąkają s ię p o świecie jako upiory i prześladują ludzi (sposó b zależ y o d owego widma i historii, k tór a w przeszł o śc i m u s ię wydarzył a ) .
Istotami, k tór e cierpią z powodu zaniedbania z a życia, a takż e braku pamięc i p o smierci z e strony bliskich s ą : "font-weight: bold" >doro-t a-b o < /span> ( w postaci w yłaniających s ię z ziemi zawodzących starcó w ) , oraz"font-weight: bold" > itsumade< /span> (ogromna chimera b ę d ąc a p oł ączeniem c złowieka, ptaka i w ę ż a zawodząc a ludzkim g łosem o cierpieniach jakie wywołuje u niego zaniedbanie przez bliskich) .
Pozytywnym yokai s ą z c ał ą pewnośc ią "font-weight: bold" >ubume- < /span>duchy kobiet, k tór e zmarł y podczas porodu, lub w chwili śmierci nie został y zapewnione przez nikogo, i ż ich dzieci otrzymają jakąkolwiek opiekę . Opiekują s ię swymi porzuconymi dziećm i d o czasu, a ż ktoś zgodzi s ię przeją ć nad nimi opiekę - wtedy z e spokojem odchodzą .
Inną grupą obakemono s ą "font-weight: bold" >yourei. < /span> Jest t o bardzo liczna grupa istot, d o k tórych zaliczamy nie tylko istoty powstał e z dusz zmarłych, lecz takż e inne byty nadprzyrodzone, o k tórych k rótko wspomnę  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_wink2.gif" alt= "Wink" border= " 0 " / >
Przejdźm y najpierw d o pierwszej podgrupy, czyli "font-weight: bold" >yurei zrodzonych z dusz zmarłych. < /span> W Przeciwieństwie d o yokai posiadają one ciał a fizyczne i ży ją pomiędzy nimi, skrywają c swoją upiorną naturę , k tó r ą przejawiają zazwyczaj nocą . Sposó b w jaki s ię przejawia zależ y najczę ściej o d grzechu jakie popełn ił y t e istoty w poprzednim życiu i tak: "font-weight: bold" >Rokurokubi- < /span> l ę g ł y s ię z dusz kobiet, k tór e: , kradł y , cudzoł o ż y ł y , k łamał y i miał y s kłonnoś ć d o pijaństwa. Z a dnia b ył y zwykłymi kobietami, a nocą zamieniał y s ię w istoty, k tór e n a nie ograniczoną odległ o ś ć mogł y wyciąg ną ć swoją szyję w poszukiwaniu swoich ofiar, k tór e straszył y lub p ił y ich krew. "font-weight: bold" >Futa-kuchi-onna- < /span> stawał y s ię nimi kobiety, k tór e nie karmił y wystarczając o ani swoich w łasnych dzieci, ani swoich pasierbó w doprowadzają c ich tym samym d o śmierci. W & #8222;drugim życiu& #8221; z drugiej strony g łowy, ukryte pomiędzy ich w łosami znajdował y s ię drugie usta, k tór e zmuszał y Futa-kuchi-onna d o coraz c zęstszego podawania pokarmu.
Pozostałymi rodzajami yourei b ył y :
- "font-weight: bold" >tzw. zwierzęc e yourei< /span> - Japończycy wierzyli, ż e niektór e zwierzęt a taki jak lisy, psy, koty, wilki i borsuki posiadał y magiczne umiejętnośc i, k tórymi szkodził y , lub pomagał y ludziom, a nawet potrafił y zmieniać postać w ludzką . Niektór e z nich jak "font-weight: bold" >Bake- neko, Inu- gami < /span> , czy niektór e rodzaje "font-weight: bold" >Kitsune< /span> (czyli lisó w b ył y bardzo groźnymi demonami)
-yourei zwane "font-weight: bold" >tsukumogami- < /span>wierzono, ż e niektór e b . stare przedmioty mogą o żywać i posiadają wyjątkowe umiejętnośc i n p. sandał y , parasolki, butelki i s łoje.
-ostatnią kategorię trudno jakoś konkretnie nazwać bowiem s kładał a s ię n a n ią niezwykł a r ó żnorodnoś ć bytó w takich jak: sakura- onna, k o-dama (duchy opiekuńcze drzew) , zashiki-Warashi (dobre duszki w postaci m ałych c hłopcó w ) , duchowe istoty takie jak kirin, baku; oni (diabł y ) , tennyo (niebianki) , ningyo (syreny) , seninowie (nieśmiertelni m ędrcy) , kappy, tengu ( z ł o śliwe gobliny) i wiele wiele istot, o k tórych m ożn a b y pisać i pisać .
Zresztą jak ktoś b ędzie chciał t o mogę w dziale o istotach popisywać najciekawsze z nich  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_wink2.gif" alt= "Wink" border= " 0 " / >
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Cytaty pochodzą z ksią żk i Jolanty Tubielewicz "Mitologia Japonii"
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|