 |
www.mojefantasy.fora.pl Forum Fantasy
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Etain
Starożytna

Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 969
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 23:00, 04 Maj 2008 Temat postu: Słów kilka o wierze starożytnych Hindusów |
|
|
"font-weight: bold" >Matriarchalny akcent w mitologii indyjskiej i jego w pły w n a życie i wierzenia starożytnych Hindusó w . < /span>
W wierzeniach starożytnych mieszkań c ó w terenó w dzisiejszych regionó w Indii naczelnym b óstwem wywodzącym s ię z okresu przedaryjskiego b ył a Wielka Bogini znana pod imieniem Śr i. Z e względ u n a swoje powiązanie z kwiatem lotosu zwana b ył a & #8222;Lotosową Boginią & #8221; , a przedstawiana jako kobieta uciskając a nabrzmiał e piersi- jak łatwo s ię domyśl i b ył a boginią p łodnośc i, uosobieniem & #8222;matki ziemi& #8221; . Badacze mitologii hinduskiej dopatrują s ię pewnych cech, k tór e odziedziczył a p o prabogini inna bogini- Kali.
C i sami badacze dopatrują s ię takż e związku matriarchalnych wierzeń religii protohindusó w z koncepcją reinkarnacji, k tó r ą w p ó źniejszym okresie przeją ł hinduizm, a j a j ą p o trosze przytoczę  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_wink2.gif" alt= "Wink" border= " 0 " / > . Wiara w reinkarnację opiera s ię n a z ał o żenie nieprzerywalnego k ręg u życia i śmierci, w k tórym uczestniczy bezpośrednio k ażd a dusza ludzka. Najprościej t łumaczą c ten cykl: c złowiek rodzi s ię , a następnie umiera b y ponownie odrodzić s ię w nowym życiu, ciele k tór e rozumiemy w ł a śnie pod pojęciem reinkarnacji. C złowiek nie jest w stanie wybrać sobie kolejnego wcielenia- o tym decydują uczynki popełnione z a przeszłego (j uż ) życia. W g. z ał o ż e ń wcielić s ię m ożn a w c złowieka, zwierzę , a nawet r oślinę . Cykl reinkarnacji nie jest wieczny bowiem zamyka g o zjednoczenie s ię z bogiem (d o czego c złowiek d ą ż y w poszczególnych wcieleniach) - a t o z kolei jest j uż wieczne.
Wracają c d o matriarchalnego charakteru religii starożytnych Hindusó w warto wspomnieć o roli kobiety w społeczeństwie. W k ręg u kulturowym, gdzie jedno z naczelnych miejsc zajmował o b óstwo kobiece nie m oż e dziwić fakt, i ż kobieta posiadał a d oś ć wysoką pozycję społeczną . Dowodami n a t o s ą : "font-weight: bold" >gandharwa< /span> & #8211; czyli m ał ż e ństwo w k tórym żona b ył a r ówna m ę żowi, a związek ten cechował y : dobrwolnoś c i m ił o ś ć . Ponadto m ał ż e ństwo tego rodzaju nie b ył o zawierane z woli ojca lecz poprzez zwyczaj zwany "font-weight: bold" >svajamwrą < /span> - kiedy t o dziewczyna sama dokonywał a wyboru przyszłego m ał żonka spoś r ó d zgromadzonych m ę żczyzn.
"font-weight: bold" >W ażniejsi bogowie i rodzaj b óstw.
Bogowie: < /span>
Adibuddha - pan świata
Agni - b ó g ognia, s ł o ńc a, pioruna, opiekun z aślubin,
Amitabha - b ó g d ługowiecznośc i i rajskiego życia
Arjaman - b ó g u mó w i m ał ż e ństwa.
Awalokiteśwara - b ó g m iłosierdzia i litośc i Bel - b ó g z łodziei.
Bhaga - b óstwo personifikując e szczę ście
Czandra - b ó g księ życa
Dhatar - boski stwórca nieba, ziemi, s ł o ńc a, księ życa, przestrzeni powietrznej i światł a .
Ghansayany - b óstwo b ę d ąc e opiekunem plonó w
Himawant, Himalaja - b ó g g ó r , personifikacja Himalajó w .
Indra - mit. indoirańska; k ró l bogó w w Rygwedzie, jedna z najważniejszych postaci panteonu wedyjskiego.
Jama, Yama - b ó g śmierci, w ładca świata podziemnego.
Kala - b ó g personifikując y czas i jego nieubłagane działanie zmierzając e d o śmierci.
Kama - b ó g m ił o śc i
Kriszna - b ó g pasterzy
Kubera - b ó g bogactwa i skarbó w
Kumara - b ó g wojny.
Mitra - b ó g przyjaźn i, pan prawdy, znawca prawa i moralnośc i.
Pardżanja - b ó g deszczu, burzowych chmur i pogody.
Rudra - brutalny b ó g personifikując y śmiercionoś n ą burzę i zabójczy gniew, b ó g wichró w , w ładając y takż e demonami i duchami.
Śiwa, Śiwa, Bhubaneszwar, Shiva - b ó g z Trimurti (t rójca wraz z Brahmą i Wisznu) . " Łaskawy. B ó g -Ostateczna Rzeczywistoś ć utworzona z e światł a i czucia, k tór y "niweczy i przywraca
Surja - b ó g s ł o ńc a.
Twasti - stwórca c ałego świata, praojciec ludzkośc i.
Wadźrapani - " W ładca Pioruna" . Bodhisattwa czczony jako unicestwiając y z ł o .
Wisznu - b ó g -zbawiciel, jeden z najwyższych z t rójcy, t wórca bogó w .
Aditi - Uosobienie wolnośc i, zwycięstwa nad z łe m, daje potomstwo.
Aranjani - bogini przyrody
Bhajrawi - bogini śmierci
Bhumidewi - bogini ziemi.
Ganga - bogini, c órka Himawatu ( b óstwa Himalajó w ) , k tór a jako rzeka (Ganges) zstąp ił a z nieba, aby s ł u ż y ć ludziom, u ż y źniają c i u św ięcają c ziemię .
Gauri - bogini p łodnośc i.
Ila - bogini modlitwy i ofiary p łynnej
Lakszmi, Kamala, Lotos - bogini p ięknośc i i szczę ścia
Mahi - bogini personifikując a ziemię .
Maja - bogini u łudy.
Raka - bogini obfitośc i, dawczyni s nó w .
Ratri - bogini nocy.
Saraswati - bogini w ó d
Szaszthi - Bogini porodu i patronka nowo narodzonych dzieci. Jej imię pochodzi o d zwyczaju oddawania jej czci w s zóstym dniu p o porodzie dla zaznaczenia, ż e miną ł niebezpieczny okres zarówno dla matki jak i dla dziecka.
Uszas - bogini zorzy porannej.
Kali - hinduska bogini czasu i śmierci, pogromczyni demonó w i s ił z ł a
"font-weight: bold" >Jakszowie- < /span> a w ł a ściwie powinnam pisac chyba o jakszach bowiem istoty t e b ył y zazwyczaj boginkami odpowiedniczkami greckich nimf, czy japońskich tennyo. Przedstawiano j e jako p iękne dziewczęt a czasem z rogami n a g łowie. B ył y duchami opiekuńczymi św iętych gajó w lub rzek, a takż e p ó l uprawnych. .
"font-weight: bold" >Nagowie- < /span> zazwyczaj w systemach RPG spotykamy s ię z ż e ńskimi formami tych istot, k tór e przedstawiane s ą : d o pasa jako kobiety, czasem z kilkoma parami rak, a o d pasa w d ó l posiadają w ę żowe ogony. Niemniej jednak w ś r ó d tego ludu pojawiał y s ię osobniki m ęskie przedstawiane z brodami, a nawet z kilkoma g łowami (zazwyczaj trzy, siedmio, dziesięciogłowe) . Postrzegane raczej jako hojne, ale takż e i niebezpieczne i z ł o śliwe j eśl i m ówic o nich jako & #8222;rumakach& #8221; bogó w . Ponadto postrzega s ię j e takż e jako istoty związane z wodą , a w buddyzmie worgó w ptakó w Garuda i opiekunó w Term (pism z naukami Buddy) .
"font-weight: bold" >Rakszasowie< /span> - demony zrodzone z e s tó p prarodzica. Początkowo strzec miał y W ó d Pierwotnych, lecz p o p ó źniejszych wydarzeniach wygnani zostali d o świata podziemnego.
"font-weight: bold" >Asurowie< /span> - synowie niebian, pierwotnie b ę d ąc y dobrzy. Uważano ich z a starszych o d bogó w (dewó w ) , a nazwa ich znaczył a : & #8222;posiadając y moc życiową , potę żn y, pan, w ładca& #8221; . Z czasem jednak stali s ię wrogami bogó w i toczyli z nimi wiele bitew. Przyjmuje s ię , ż e zaczeto ich uważa c z a wrogó w bogó w o d kiedy w najstarszej z Wed s łowa dewa, sura (tycząc e s ię bogó w ) zastąpiono slowem a -sura, czyli & #8222;nie- b ó g & #8221; . Etymologicznie pokrewne nazewnictwu tych istot s ą irańskie określenia ahura i dew przy czym dew oznaczał o & #8230;demona. Z a sprzymierzeń c ó w Asuró w uważ a s ię danawó w i dajtiamó w .
"font-weight: bold" >Danawowie i dajtiowie< /span> - olbrzymi potomkowie K aśjapy i Danu, wrogowie bogó w , a sprzymierzeńc y Asuró w .
"font-weight: bold" >Dwie opowieśc i o tym jak t o dewowie i asurowie pomiędzy sobie wojny toczyli& #8230; < /span>
"font-weight: bold" >Opowieś ć pierwsza. < /span>
Opowiada o jednej z przegranych przez bogó w bitwie. Nie chcą c s ię poddac bogowie wysłali boginię Kali n a ostateczne starcie z przywód cą auró w - Mahiszą ( o g łowie bawoł u ) .
Bogini dosiadając a lwa zdawał a s ię z początku zwycię ż a ć bowiem udał o jej s ię z łapać w p ęt lę wodza swych wrogó w . Ten jednak w desperackiej walce wykazał swa zdolnoś ć d o zmieniania kształ t ó w zmieniają c s ię kolejno w : lwa, s łonia, c złowieka i bawoł a . Ostateczne zwycięstwo należ a ł o jednak d o Kali, k tór a pokrzepiona winem boga Kubery pokonał a Mahisze ucinają c m u g ło wę .
P o tej walce został a ponownie wezwana przez bogó w , gdy asurowie mszą c s ię z a śmierć swego wroga ponownie stanęl i d o walki przeciw bogom. Ich nowym przywód cą został Raktawidż a , k tórego nikt nie b ył w stanie pokonac& #8230;Nikt p róc z Kali oczywiście  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_wink2.gif" alt= "Wink" border= " 0 " / > & #8230; .
"font-weight: bold" >Opowieś ć druga. < /span>
Tyczy s ię mitycznego miasta Tripuria postawionego przez w ładcę Danaó w - Majję , k tór y b ył nie tylko architektem, k tór y wybudował wspaniał e miasto, lecz takż e czarodziejem. Miasto s ły nę ł o z e swego p iękna i przepychu oraz tego, i ż nocami zamieszukąc y j e danawowie i dajtowie s łuchali pieśn i i muzyki- miasto b ył o wiec ostoja takż e kultury. Miasto okalał y potrójne mury, sprawiają c ż e stawał o s ię ono nie zdobycia& #8230;Choć istniał pewien sposó b : tylko b ó g Śiwa jednym strzałe m z łuku m ó g ł sprawić , ż e mur legnie. Przez wiele lat wydawał o s ię t o jednak niekonieczne, a ż d o czasu gdy mieszkańcami zawładnę ł y : nieawisc, nieunosc i k ł ótnie. Z czasem zaczęl i zagraża c takż e bogom. Rozpęt ał a s ię w ię c wojna, p o stronie danawó w stanęl i asurowie, k tórych czarnoksię żnik imieniem Taraka wybudował basen w k tórym m ożliwe b ył o wskrzeszanie umarłych. . C o w ięcej chronił o n miasto s wą magiczną mocą w ten sposó b , i ż w odpowiednich momentach zanurzał o s ię ono w wodach oceanu i wynurzał o . Istniał jednak jeden s łaby punkt- ż e kiedy gwiazdozbió r Puszja (c zę ściowo odopwiadajacy gwiazdozbiorowi Raka) u ł o ż y s ię wraz z s ł o ńcem i księ życem w jednej linii z a ich miastem staną s ię łatwym celem dla wroga. I tak tez s ię stał o : gdy zaistniał owy u kła d Śiwa wypuśc ił strzał ę , k tór a zniszczył a miasto i zabił a wszystkich jego mieszkań c ó w . Jedynym, k tór y ocalał b ył Majja, k tór y musiał schronic s ię n a k ońc u świata.
Post został pochwalony 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zagubiona
Rada Mędrców

Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 501
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 14:11, 05 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
Zawsze ciekawił mnie hinduizm, ale jakoś nigdy nie miała m motywacji, żeby s ię w t o zagł ęb ić . I proszę , informacje same d o mnie przyszł y  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_wink2.gif" alt= "Wink" border= " 0 " / >
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Etain
Starożytna

Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 969
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 18:33, 05 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
M oż e artykuł zawiera jakieś b łedy- starała m sie b y b ył bardziej o pierwotnej/ starożytnej religii Indii, ale w nikeórych aspektach, z właszcza wymienianiu bogó w moglam zmieszac tych stsrozytnych z hinduistycznymi i buddyjskimi. . . .  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_wink2.gif" alt= "Wink" border= " 0 " / >
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|