 |
www.mojefantasy.fora.pl Forum Fantasy
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Etain
Starożytna

Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 969
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 22:55, 02 Kwi 2008 Temat postu: Wampiry |
|
|
"font-weight: bold" >N a wstępie chcę zaznaczyć , ż e ten oto tekst pisała m c zę ściowo samodzielnie, a c zę ściowo n a podstawie zebranych info z r óznych stron ( w tym Wikipedii) niestety nie pamietam j uż adresó w tych stronek, a nie wykluczone, ż e w iększoś ć z nich juz nie istnieje. Z g ór y z a tem przepraszam z a nie podaanie konkretnych ź r ód eł . J eśl i ktoś natrafi n a nie t o niech d a m i znać t o wtedy j e dodam t o "bibliografii" < /span>  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_wink2.gif" alt= "Wink" border= " 0 " / >
Wampir t o istota o trudnej d o wyjaśnienia genezie- " żywy trup" żywiąc y s ię ludzkim ciałe m i krwią . M oż e wchodzić w stosunki z żywymi. W g. s łowiańskich wierzeń ( z k tórych wywodzi s ię wiara w wampiry) , wampir powstawał z niepogrzebanych (niespalonych) z wło k, s tą d jego silne związki z w łasną rodziną - jej d ręczenie, j eśl i nie dopełn ił a obowiązku wobec zmarłego, oraz stosunki m ę żczyzn-wampiró w (zmarłych daleko o d domu, zaginionych i powracających) z w łasnymi żonami. Jego dzieci (dhampiry) mają dar rozpoznawania wampiró w i ich niszczenia.
Najczę ściej przedstawia s ię ich jako podobnych d o tych jakimi byli z a życia (dokładniej- w chwili śmierci) . Czasem opisuje s ię , ż e p o przemianie ich rysy mogą nieco odmłodnieć , wyszlachetnieć , a wszelkie skazy n a obliczu n p. blizny, brodawki zanikjną c . Niemniej jednak chodzi o t o, ż e t uż p o przemianie a ż d o samej śmierci czas dla wampiró w zatrzymuje s ię w miejscu ( w nielicznych opowieściach p łynie dla nich d uż o wolniej) . Cechuje ich blada cera, oczy o przenikliwym spojrzeniu (czasem o jaskrawej barwie z właszcza, gdy ten u żywa swych mocy) , wydł u żone k ł y k tórymi pije krew ofiar. O d w yże j wymienionego wizerunku wampira widnieją oczywiście odstępstwa w zależn ośc i o d kultury w k tórej pojawiał y s ię t e istoty- o tym jednak zapewne sobie powiemy.
P róc z osobliwego wygląd u wampiry posiadał y takż e nadprzyrodzone umiejętnośc i. Znane b ył y z e swej: nieśmiertelnośc i, d uże j s ił y , niezwykłe j zwinnośc i i szybkośc i oraz m ożliwośc i regeneracji swego ciał a wampiry dysponował y jeszcze następującymi umiejętnościami: - wyostrzone zmysł y
- lewitacja (zarówno w swej postaci jak i pod postacią nietoperza lub ptaka)
- przemiana (zazwyczaj w nietoperza lub psa, kruka i innego ptaka)
- hipnoza
- czytanie w m yślach
Oczywiście i m p ó źniejsze b ył y opowieśc i o wampirach tym mniej wymyślnych umiejętnośc i i m przypisywano pozostawiają c i m tylko niezwykł ą silę i zwinnoś ć , a takż e umiejętnoś ć czytania w m yślach.
Wampira poznawano takż e p o tym i ż nie posiadał : swego cienia, odbicia w lustrze, oddechu, jego serce nie b ił o , a ciał o b ył o c ał y czas c hłodne.
Jak m ożn a b ył o stać s ię wampirem?
Wbrew najbardziej znanemu sposobowi- poprzez ugryzienie wampirem m ożn a b ył o zostać n a kilkanaście innych sposobó w :
- j eśl i c złowiek został o bł o żony k ląt wą
- dziecko zmarł o bez chrztu
- dziecko b ył o nieślubne
- dziecko b ył o s iódmym z rodzeństwa
- dziecko urodzone z z ębami
- dziecko kobiety, n a k tó r ą spojrzał wampir, gdy b ył a w c ią ż y
- c złowiek niewierząc y w Boga
- c złowiek z dwoma r zędami z ę b ó w
- c złowiek posiadając y dwie dusze
- c złowiek posiadając y dwa serca
- c złowiek z ł y z a życia
- samobójca
- c złowiek mając y czerwoną twarz
- c złowiek zmarł y bez spowiedzi
- c złowiek niewierząc y
- c złowiek mając y zrośn ięt e brwi
- c złowiek mając y nierówny, chrapliwy oddech
- c złowiek objęt y ekskomuniką
- c złowiek, k tórego z włoki zbezczeszczono
- z włoki, n a k tór e padł cień żywego c złowieka
- z włoki, n a k tór e padł promień s ł o ńc a lub księ życa
- z włoki, przez k tór e przeskoczył o jakieś zwierzę
- z włoki, nad k tórymi podawano sobie r ęc e
- zmarł y śmiercią tragiczną
- m łodzi, k tórzy nie z dą żyli nacieszyć sie przyjemnościami życia
- f ałszywy świadek
Jako, i ż wampiry stanowił y zagrożenie dla miejscowej społecznośc i trzeba b ył o wymyśl ić sposoby ochrony i obrony prze nimi.
Jak rozmaite b ył y wizerunki i zwyczaje wampiró w w Europie, tak r ó żn e b ył y sposoby walki z wampirami i ochrony przed nimi. Najważniejsze b ył o niedopuszczenie, żeby zmarł y stał s ię wampirem. W pomieszczeniu w k tórym odbywał o s ię czuwanie nad trumną , zaciemniano wszystkie okna, gdyż uważano, światł o s ł o ńc a i księ życa z a ź r ó d ł a energii życiodajnej, k tór e mogą obudzić zmarłego d o życia. Przed domami palono pochodnie a w domach ogień w kominku i świece, gdyż wierzono, ż e upió r panicznie boi sie światł a . Lustra zdejmowano lub odwracano d o ściany, żeby nie został a w nich uwięziona dusza zmarłego, k tór a s ię w nich odbije. D uż o w ięcej środkó w ostrożn ośc i podejmowano p o śmierci o só b podejrzewanych o s kłonnośc i wampiryczne.
W miejscu w k tórym ktoś uległ wypadkowi lub popełn ił samobójstwo rzucano g ał ązki, kamienie i kawałk i drewna dopók i nie utworyzł s ię pokaźn y stos, k tór y podpalano.
Jedynym ratunkiem przed wampirami miał a b yć ekshumacja z wło k, wbicie w eń osikowego k ołk a b ą d ź t eż metalowego z ęb a o d brony. : w kładano i m d o trumny lub rzucano n a jej wieko kwiaty, b y oplątaly duszę zmarłego i nie pozwolił y jej wyjś ć n a zewnątrz ( najskuteczniejsze b ył y dzikie r ó ż e ) . , kopano g ł ębokie groby i przykrywano trumnę grubą warstwą ziemi, n a grobie umieszczano c ię żkie kamienie, b y wampir nie m ó g ł s ię spod nich wydostać , przybijano nieboszczykó w d o trumny lub malowano ich szkielety czerwoną farbą w nadziei, ż e sam kolor zaspokoi łaknienie wampiró w . Samobój có w grzebano przebitych k ołkiem i n a rozstajach d ró g , b y nie mogli odnaleź ć drogi d o domu i nawiedzać bliskich. Znanymi w Polsce sposobami zapobieżenia powstania c złowieka jako wampira b ył o porzucenie nieboszczyka n a bagnach, pochowanie nieboszczyka twarzą w d ó ł , " żeby s ię w ziemię wgryzł " , sypanie maku d o trumny (jako, ż e wampiry znane b ył y z tego, ż e c o rozsypane musiał y pozbierać  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_tounge.gif" alt= "Razz" border= " 0 " / > ) , wierzą c ż e zanim nieboszczyk wyjdzie z grobu b ędzie liczyć ziarna maku, c o m u zajmie c ał ą noc, w kładanie kamyka lub pienią żk a pod j ęzyk, w iązanie n a plecach palcó w obu r ą k , kaleczenie n ó g , obcinanie g łowy i umieszczanie jej m iędzy nogami nieboszczyka, przebijanie serca, p ośladkó w lub g łowy k ołkiem osinowym.
A oto jeszcze kilka innych (nietypowych) sposobó w walki z wampirami:
"font-weight: bold" >Baobham Sith (Szkocja) < /span> - u życie zimnego żelaza (bynajmniej nie chodzi t u o schłodzenie g o przed u życiem, a o t o, ż e żelazo t o musi b yć kute podczas obróbki, a nie przetapiane) .
"font-weight: bold" >Kathakano (Kreta< /span> ) - odcięcie i ugotowanie g łowy w occie.
"font-weight: bold" >Krvopijac (B ułgaria< /span> ) - otoczenie grobu dzikimi r ó żami, wezwanie czarownika, k tór y rozkarze duszy Wampira wlecieć d o butelki, k tó r ą następnie należ y wrzucić d o ognia.
"font-weight: bold" >Mulo (Serbia< /span> ) - odcięcie palcó w u n ó g i przebicie szyi.
"font-weight: bold" >Nachtzehrer (Bawaria) < /span> - w ł o żenie monety w usta i odcięcie g łowy toporem.
"font-weight: bold" >Newntoter (Szkocja) < /span> - w ł o żenie cytryny w usta.
"font-weight: bold" >Ogoljen (B ośnia) < /span> - zakopanie n a skrzyżowaniu d ró g .
"font-weight: bold" >Rakshasa (Indie) < /span> - spalenie, egzorcyzm lub wystawienie n a działanie S ł o ńc a.
"font-weight: bold" >Strigoiul (Rumunia) < /span> - wycięcie serca, przecięcie g o n a dwie c zę śc i, w ł o żenie czosnku d o ust i przebicie g łowy.
"font-weight: bold" >Vampyr (Serbia) < /span> - m oż e zostać zabity jedynie przez Dhampyra, k tór y jest dzieckiem jego i c złowieka.
Ale sami dobrze wiemy, ż e najlepszym sposobem n a u śmiercenie wampira b ył o wystawienie jego ciał o n a widok promieni s łonecznych, lub przebicie jego serca k ołkiem  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_tounge.gif" alt= "Razz" border= " 0 " / > Najlepszym sposobem ochrony przed wampirami b ył o p o prostu nie zapraszanie ich d o domu ( z jakiegoś powodu nie zaproszony wampir z jakiegoś powodu nie wejdzie d o domu, a raz zaproszony zawsze j uż m oż e wejś ć ) . Ponadto chcą c ochronic s ię przed wampirami chwytano s ię sposobó w w ią ż ących s ię z wiarą chrześcijańs ką : starano s ię szkukac schronienia w k ościele, trzymano przy sobie Biblię , krucyfiks, lub krzyż (obydwie t e rzeczy t o nie t o samo- jak s ię powszechnie uważ a ) lub oblewanie wampira wodą św ięconą . O ile schronienie w k ościele istotnie mogł o mieć sen, t o inne wymienione sposoby zależ a ł y o d wiary osoby, k tór a s ię nimi posługiwał a (n a zasadzie: i m silniejsza wiara tym w iększa szansa, ż e artefakt & #8222;zadział a & #8221; ) . Czasem podaje s ię takż e , ż e istotne b ył o takż e t o jakiej wiary z a życia b ył wampir- j eśl i nie b ył Chrześcijaninem t o żaden artefakt- pomimo wiary broniącego s ię nie m ó g ł odnieś ć skutku.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zagubiona
Rada Mędrców

Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 501
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 17:05, 03 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
Spoś r ó d wymienionych sposobó w n a t o jak zostać wampirem, spełniam kilka, w ię c jest szansa  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_grin.gif" alt= "Very Happy" border= " 0 " / >
A tak n a poważnie t o uwielbiam wampiry, ten mroczny, krwawy klimat k tór y z a sobą niosą . Chyba najlepszy film jaki o nich ogląd ała m t o "Wywiad z wampirem" .
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Deidarette
Paladyn

Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 319
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Fabianów...wśród pól łąk i lasów ;))
|
Wysłany: Czw 19:57, 03 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
wampirki! ! ! ! o j a. . .one s ą wspaniał e !  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_grin.gif" alt= "Very Happy" border= " 0 " / > "Wywiad z wampirem" b ył faktycznie genialny, swoją drogą podobał a m i s ię r ównież "K rólowa Potępionych" - świetnie dobrana muzyka ( grał tam m .i n. jeden z ulubionych zespoł ó w - Disturbed)  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/evil1.gif" alt= " :hamster_evil: " border= " 0 " / >
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Etain
Starożytna

Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 969
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 22:37, 03 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
N o t o nie b ę d ę oryginalna i t eż przyznam, ż e uwielbiam "Wywiad z Wampirem" (zarówno ksiąz kę jak i film) , "Dracule 2000" (mieli ciekawy pomysł n a t o skad sie wzią ł pierwszy wampir  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_cool2.gif" alt= "Cool" border= " 0 " / > ) , "Blade" ( tylko dwie pierwsze cześc i b o trzecia t o ZGROZA JAKICH M AŁ O  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/speachless2.gif" alt= " :hamster_speachless2: " border= " 0 " / > ) n o i oczywiście "Underworld" (obowiązkowo pierwsza c zę ś ć )
Wampiry rulez  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/explain.gif" alt= " :hamster_explain: " border= " 0 " / >
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Mirabel Irith
Łowca Przygód

Dołączył: 06 Kwi 2008
Posty: 85
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: I tak nie wiecie gdzie to jest...
|
Wysłany: Wto 15:13, 08 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
< /span> "9 0% " cellspacing= " 1 " cellpadding= " 3 " border= " 0 " align= "center" > r> d> "genmed" > < b >Etain napisał : < / b > < /span> < /t d> < /t r> r> d class= "quote" >N o t o nie b ę d ę oryginalna i t eż przyznam, ż e uwielbiam "Wywiad z Wampirem" (zarówno ksiąz kę jak i film) , "Dracule 2000" (mieli ciekawy pomysł n a t o skad sie wzią ł pierwszy wampir  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_cool2.gif" alt= "Cool" border= " 0 " / > ) , "Blade" ( tylko dwie pierwsze cześc i b o trzecia t o ZGROZA JAKICH M AŁ O  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/speachless2.gif" alt= " :hamster_speachless2: " border= " 0 " / > ) n o i oczywiście "Underworld" (obowiązkowo pierwsza c zę ś ć )
Wampiry rulez  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/explain.gif" alt= " :hamster_explain: " border= " 0 " / > < /t d> < /t r> < /table> "postbody" >
Zgadzam s ię w stu procentach. . . Choć osobiście uważa m, ż e ksią żk a "Wywiad z wampirem" b ył ą o wiele bardziej emocjonując a n iż film. . .
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Etain
Starożytna

Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 969
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 17:28, 08 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
ale pozostale ksiązki z cyklu s ą ponoć juz takie sobie. . . .tak przynajmniej slyszała m  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_roll.gif" alt= "Rolling Eyes" border= " 0 " / >
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Etain
Starożytna

Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 969
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 12:49, 27 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
"font-weight: bold" > B ę d ę tutaj dawał a rodzaje wampiró w jakie udał o m i sie znaleź ć dawno, dawno temu n a pewnej stonce. Jest ich d oś ć sporo w ię c dam j e w kilku c zęsciach  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_wink2.gif" alt= "Wink" border= " 0 " / >
Ź r ó d ł o : < a href= "http: / /dark.world.f m.interia.p l/wampiry_rodzaje.htm" target= "_blank" >http: / /dark.world.f m.interia.p l/wampiry_rodzaje.htm< / a > < /span>
"font-weight: bold" >Adze
Afryka< /span>
Czarodziejka w ś r ó d plemienia 'Ewe' w p ołudniowo-zachodniej Ghanie i p ołudniowym Togo b ył y s kłonne d o zamiany w wampira zwanego Adze. M a wyglą d robaczka św iętojańskiego i lata polują c n a m łode dzieci, wysysają c z nich krew, ale m oż e r ównież p ożywiać s ię mleczkiem z kokosó w . Z łapana wraca d o ludzkiej formy.
"font-weight: bold" >Algul
Arabia< /span>
Nazwę tego wampira przetłumaczyć m ożn a mniej w ięcej jako "k ońska pijawka" lub "wysysając y krew d żi n" . Przyjmuje o n najczę ściej postać kobiety delektującej s ię martwymi dziećm i, a zamieszkuje n a cmentarzach.
"font-weight: bold" >Alp
Niemcy< /span>
W działaniu podobny d o inccubó w . Jego ofiarami s ą przeważnie śp iąc e kobiety. Demon spija mleko z ich sutkó w i sprawia, ż e mają okropne koszmary. Ponadto spija krew z sutkó w dzieci i m ę żczyzn. M oż e s ię nim stać dziecko, k tór e matka d ługo rodził a w b ólach. Alp m oż e zmieniać s ię w niektór e zwierzęt a takie jak wilk, m oż e latać pod postacią ptaka. B y zniszczyć tego wampira należ y w ł o ż y ć m u w usta cytrynę . Alp jest znany r ównież pod taka nazwą jak Alf lub Alb, Alpen b ą d ż Alpmann
"font-weight: bold" >Armenki
B ułgaria< /span>
Z ł y duch, k tór y atakuje m łode matki i malutkie dzieci, wysysają c z nich krew. Jest kilka wersji opisu armenki w mitach b ułgarskich, ale żadna nie jest dokładna.
"font-weight: bold" >Asanbosam
Ghana< /span>
Mit o nim pochodzi o d ludu Ahanti zamieszkałego w p ołudniowej Ghanie. Zamieszkuje dziewicze lasy, z wygląd u przypomina c złowieka, z a wyjątkiem żelaznych z ę b ó w i hakowato wyglądających c zę śc i n a nogach. K ażd a osoba przechodząc a pod drzewem, n a k tórym żyje ten wampir b ędzie wciągnięt a n a g ó r ę i zabita.
"font-weight: bold" >Asema< /span>
Wampir w kulturze majó w , z a dnia wyglądając y zazwyczaj jak stara kobieta lub stary m ę żczyzna, nocą z aś przybierając y postać świetlnej kuli przemierzającej niebo w poszukiwaniu śp iących ofiar. Gdy j uż jaką ś znajdzie wysysa z niej krew.
"font-weight: bold" >Axeman
Ameryka P ołudniowa< /span>
Wampir z Surinam ukazując y s ię jako nietoperz. W c iąg u dnia axeman wygląd a niezmiennie jak kobieta, ale nocą przemienia s ię w nietoperza. Lata nad wioskami szukają c ofiary. J eśl i znajdzie c złowieka spoczywającego w e śnie z wystawionymi stopami zeskrobuje z d użego palca fragment s kór y tak d ługo, a ż nie zacznie ciekną ć krew. Następnie p ożywia s ię d o czasu, a ż nie staje s ię przekrwiona. Następnie wraca d o domu. Jej ofiary budzą s ię , s ą wyczerpane i s łabe. B y przeszkodzić axeman, trzeba zawiesić nad wejściem d o chaty j ałowiec. Axeman jest bardzo podobna d o wampiró w ży jących w p ołudniowo-wschodniej Azji.
________________________________________
B
"font-weight: bold" >Baital
Indie< /span>
Naturalną formą tego wampira jest p ó ł c złowiek, p ó ł nietoperz.
"font-weight: bold" >Bebarlangs
Filipiny< /span>
Forma wampira energetycznego, jest zdolny d o wysłania swojego ciał a astralnego w celu p ożywienia s ię s ił ą życia innych (przeważnie wrogó w )
"font-weight: bold" >Brahmaparush
Indie< /span>
Wypija krew z ludzkiego ciał a poprzez czaszkę , gdy j uż t o zrobi, zjada m óz g. Następnie okręc a ofiarę szczelnie jej jelitami i wykonuje z n ią rytualny taniec.
"font-weight: bold" >Bruja
Hiszpania< /span>
Bruja t o p o hiszpańsku wiedżm a. Jest podobna d o portugalskiej bruxy i w łoskiej strzygi. Jest ona wampirem, k tór y potrafi s ię zmienić w r ó żn e rodzaje zwierzą t . Zazwyczaj atakuje dzieci.
"font-weight: bold" >Brukoła k
Grecja< /span>
M a obrzmiał ą , twardą s kó r ę , k tór a brzmi jak b ęben, gdy s ię w n ią uderzy. Przez n ią rozprzestrzeniają s ię r ózne plagi. M oż e krzykną ć tylko raz w c iąg u nocy. J eśl i odpowie s ię n a ten krzyk, umrze s ię . B y g o zabić należ y odcią ć jego g ło wę , następnie j ą spalić b ą d ż ugotować .
"font-weight: bold" >Bruxa
Portugalia< /span>
M ęski odpowiednik bruxo (czasem pisze s ię r ównież bruxsa, bruxso) . Kobieta, k tór a z a dnia wygląd a jak c złowiek, b y w nocy zmienić s ię w ptaka. Spija krew dzieci. B ył a wymów ką , dzięk i k tórej zabijano kobiety podczas inkwizycji. Bruxa jest odmianą regionalną , ale podejrzewa s ię , ż e m oż e b yć odmiana mary (zmory)
________________________________________
C
"font-weight: bold" >Camazotz
Meksyk< /span>
Wampir ten jest integralną c zę śc ią mitó w Majó w . Opisywany jest jako 'c złowiek-nietoperz' z e szpiczastym nosem, d ługimi z ębami i pazurami.
"font-weight: bold" >Chedipe
Azja< /span>
Wampirzyca znana z ujeż d żania nago tygrysó w . W nocy potrafi u śp ić ludzi, wejś ć d o ich domu i wyssać krew z e s tó p .
"font-weight: bold" >ChonChon
P ołudniowa Afryka, Chile< /span>
W folklorze indian jest wamirem z d uż ą g ło wą i ogromnymi uszami. Tych uszu u żywa jako skrzydeł , gdy poszukuje zdobyczy. Tym wamirem m oż e s ię stać osoba, k tórej p o śmierci wyrosną d ługie uszy, spadając e a ż d o ramion.
"font-weight: bold" >Churel
Indie< /span>
Kobieta zmarł a śmiercią nagł ą , nienaturalną , p o śmierci m oż e szukać odwetu n a c złonkach rodziny. M śc i s ię z a z ł e traktowanie jej z a życia. Karą jest wysysanie z m ęskiej c zę śc i rodziny c ałe j krwi. M oż e r ównież zwabiać jedzeniem m łodych m ę żczyzn. Gdy zjedzą c oś podarowanego przez Churel, porywa ich ona, trzyma d o świtu, a d o w łasnej wioski wracają j uż jako starcy. Churel poznawana jest p o tym, ż e m a odwrócone stopy (tzn palce n a miejscu p ię c i p ięt y n a miejscu palcó w ) .
________________________________________
D
"font-weight: bold" >Danag
Filipiny< /span>
Ten wampir z Flilipin jest bardzo starym gatunkiem. M oż e pracować z ludżm i wiele lat, ale wspó łpraca k ończy s ię , gdy jego wspólniczka zatnie s ię w palec. Danag najpierw wysysa krew z zacięcia, a następnie z c ałego ciał a tak, ż e ofiara staje s ię w ręc z sucha
"font-weight: bold" >Draugr< /span>
"font-weight: bold" >Islandia< /span>
Draugr t o o żywiony nieboszczyk, k tór y wychodzi z e swojego ukrycia, k tórym jest jego g ró b lub h ałd a ziemi, w k tórej spoczywa z a dnia. Wampirem tym m oż e stać s ię r ównież c złowiek, k tór y jawnie okazuje zniecierpliwienie n a pogrzebie. Znany jest r ównież jako Aptrgangr ( 'energiczny p o śmierci' albo ten, kto spaceruje p o śmierci) . Draugr jest w ędrującym nieumarły m, c zęsto wspominają o nim islandzkie sagi. K tóregokolwiek z imion nie u żyjemy opisujemy wampira, k tór y miał kiedyś fizyczne ciał o , ale aktualnie jest trupem. Wedłu g skandynawskich sag Draugr jest czarny jak śmierć . Innym terminem u żywanym d o opisania g o jest ang. 'n a-fole' znacząc e tyle, c o blady nieboszczyk. Inne charakterystyki tego wampira m ów ią , ż e m oż e o n urosną ć d o nadzwyczajnych rozmiaró w , c o nie jest spowodowane przez gazy gnilne. Jego ciał o nie ulega rozkładowi przez bardzo d ługi czas. M a niespotykaną s ił ę . K rą ż ą pogłoski, ż e Draugr m a w e w ładaniu magiczne moce, zna przyszł o ś ć , potrafi kontrolować pogodę , zmieniać s wó j kształ t . M oż e r ównież podró żować p o ziemi magicznymi sposobami. Niektór e z prostszych sposobó w n a przeszkodzenie umarłemu odrodzenia s ię jako wampir t o p oł o żenie n a piersi zmarłego otwartej pary n ożyczek, p oł o ż y ć w poprzek krzyż z e s łomy pod c ałunem, związ ać d uż e palce u n ó g , tak b y nie m ó g ł rozdzielić s tó p i i gł ą c zę ś ć spodnią jego s tó p . Środkiem ostrożn ośc i jest zabranie wszystkich rzeczy l eż ących dookoł a zmarłego. Uniemożliwia m u t o przemianę . Kiedy karawana niesie trumnę , powinna zatrzymać w przedsionku domu, powinni podnosić i opuszczać trumnę trzy razy w r ó żnych p oł o żeniach tworzą c w ten sposó b znak krzyż a . Podczas pogrzebu n a cmentarzu ksiąd z musi pomodlić s ię z a resztę umarłych związ ać g ró b zaklęciem, w ten sposó b umarł y nie m oż e uciec. Biorą c pod uwagę okres czasu, w k tórym tworzył y s ię skandynawskie legendy, nie dziwi t o, ż e byli nieświadomi kiełkującego w nich strachu przed zmarłymi. Oczywiście wierzyli, z e śmierć m a p róbuje nam ukazać z ł o . Jako ż e draug j uż raz umarł , t ęsknił z a rzeczami otaczającymi g o w poprzednim życiu, zazdrośc ił tym, k tórzy nadal żyli. Czuł zimno, g ł ó d , t ęsknotę z a ukochaną osobą . B y d ać upust swoim uczuciom zabijał wszystko, c o kojarzył o m u s ię z życiem. Chciał zdziesiątkować inwentarz przez zagonienie g o n a śmierć . B y zabić draugr' a trzeba pokonać g o w walce jeden n a jednego. Następnie należ y śc ią ć m u g ło wę mieczem. Niektór e tradycje przekazują , ż e ten, kto g o zabije powinien przeskoczyć g o lub obejś ć trzy razy lub wbić w bezgłowe ciał o drewniany k ołe k. Ostatnim krokiem jest spalenie ciał a d o czasu, a ż zostaną zimne popioł y . Następnie należ y j e pogrzebać w znacznie oddalonym miejscu b ą d ż wrzucić d o morza
________________________________________
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zagubiona
Rada Mędrców

Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 501
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 19:30, 27 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
Nie miała m pojęcia, ż e istnieje a ż tyle rodzajó w wampiró w . Jak dla mnie najciekawsze s ą t e z Indii
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Etain
Starożytna

Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 969
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 19:33, 27 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
n o j a t eż nie dopók i nie natrafiła m n a ten spis. K tór e mnie interesują najbardziej? Trudno powiedzieć bowiem w k ażdej kulturze zanjdzie sie cos ciekawego  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_wink2.gif" alt= "Wink" border= " 0 " / > A z Indii jeszcze sie cos pojawi  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_cool2.gif" alt= "Cool" border= " 0 " / >
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Etain dnia Nie 19:37, 27 Kwi 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Etain
Starożytna

Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 969
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 10:00, 04 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
"font-weight: bold" >Kolenej rodzaje: < /span>
"font-weight: bold" >Ekimmu
Wampir z Babilonii< /span>
C złowiek, k tór y ponió s ł przedwczesną b ą d ż gwałtowną śmierć , nie spełn ił s ię w m ił o śc i, lub miał niestosowny pogrzeb stawał s i, ęwedłu g wierzeń babilończykó w ekimmu. Ten byt jest duszą , k tór a został a uwięziona w zapomnieniu (otchłani) i niezdolna d o tego, b y znależ ć pokó j . M oż e w ię c zatem b ł ąk ać s ię p o ziemi i atakować tych nieszczę śnikó w , k tórzy staną n a jego drodze. Najstarszy z e wszystkich mitó w babiloński Ekimmu jest duchem c złowieka nie pochowanego, w niektórych wypadkach tym, k tór y nie posiadał wystarczając o d uż o propozycji mieszkania pod ziemią i wychodził w nocy n a powierzchnię , b y nakarmić s ię żywymi.
"font-weight: bold" >Eretic
Rosja< /span>
Ereitc (literacko opisywany jako heretic - heretyk) jest specjalnym rodzajem wampira, k tórym staje s ię k ażd y, kto umrze, nie wyznają c ortodoksyjnej wiary Chrześcijańskiej. Najczę ściej jednak opisywany jest, jako forma p ośmiertna z łych czarodziejek, wiedż m , k tór e w róc ił y d o świata żywych z grobu i k tór e z a życia sprzedał y duszę diabł u .
"font-weight: bold" >Estrie
Izrael< /span>
Hebrajski wampir zawsze b ę d ąc y kobietą , niezmiennie przyjmując y postać wampirzą . Estrie jest niematerialnym z ły m duchem, k tór y przyjmuje formę z ciał a i krwi i żyje w ś r ó d ludzi, b y zaspokoić s wó j g ł ó d dotycząc y krwi. Jej ulubionym łupem s ą dzieci. Zazwyczaj powstaje z c złowieka, k tór y nie miał odpowiedniego pochówku podczas pogrzebu.
________________________________________
G
"font-weight: bold" >Gayal
Indie< /span>
Zamienia s ię w wampira w przypadku, gdy nie ostał odpowiednio odprawiony rytuał pogrzebowy. Powraca w ię c , b y m śc ić s ię n a w łasnych dzieciach jak i dalszych krewnych. Pozbycie s ię tej istoty umożliwia jedynie poprawne wykonanie pogrzebu.
"font-weight: bold" >Isithfuntela
Afryka< /span>
Prawdopodobnie jest t o p oł ączenie wampira z zombie. Atakuje ludzi poprzez hipnotyzowanie ich i wbijanie i m d o g łowy, d o m ózgu gwoździa.
________________________________________
J
"font-weight: bold" >Jaracacas (lub Jaracara)
Brazylia< /span>
Wampir zdolny d o przemiany w w ę ż a . M oż e p ić nie tylko krew, ale r ównież wysysać mleko z piersi śp iących kobiet.
________________________________________
.
"font-weight: bold" >Kasha
Japonia< /span>
Wampir ten zajmuje s ię usuwaniem trupó w z grobó w lub porywaniem przed kremacją . Następnie konsumuje zdobycze.
"font-weight: bold" >Katakan
Kreta< /span>
Katakan wygląd a jak wampir, ale zabić g o m ożn a jedynie przez odcięcie g łowy i ugotowanie jej w occie.
Grecja
Ten wampir nazywany jest r ównież wesoły m wampirem. C ał y czas szczerzy swe śnieżnobiał e z ęb y, c o przypomina u śmiech. Pluje krwią n a swe ofiary; j eśl i krew katakana n a nich spadnie, p ło ną . B y zabić g o należ y odizolować g o z a s ło ną wodę lub ugotować jego g ło wę w occie.
"font-weight: bold" >Krvopijac
B ułgaria< /span>
Staje s ię nim c złowiek, k tór y p ił i palił w Wielkim P oście. K rą ż ą pogłoski, ż e m a o n tylko jedno nozdrze. B y zlokalizować wampira u żywa s ię nagich dziewic n a czarnym żrebięciu  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_wink2.gif" alt= "Wink" border= " 0 " / > ) ) jadących przez cmentarz. Kiedy k oń nie chce i ś ć dalej oznacza t o, ż e t u jest poszukiwany wampir. B y samemu uwolnić s ię o d niego, trzeba przywiąz ać g o d o trumny z wieńcem dzikich r ó ż ; kiedy wiemy n a pewno, ż e znależl iśm y demona: czarodziej trzyma wysoko w g órze obrazek z e św ię t ą postacią , wywołuje duszę , k tór a opuszcza z włoki i w ięz i j ą w butelce z krwią , k tó r ą następnie wrzuca d o ognia.
"font-weight: bold" >
Kudlak< /span>
w Chorwackiej i S łoweńskiej tradycji n a p ó łwyspie Istria, osobie, k tór a urodził a s ię z b ło ną embriona wcią ż przyczepioną d o g łowy i tworzą c ą jakby welon, b ył o przeznaczone stać s ię kudlakiem tudzież kresnikiem. Osoba k tórej przeznaczeniem jest stać s ię kudlakiem m oż e j uż z a życia czynić z ł o - jego dusza m oż e opuszczać jego ciał o w nocy, przyjmować zwierzę c ą formę i przemierzać przestrzeń b y atakować ludzi albo w magiczny sposó b krzywdzić środowisko w k tórym żyje. Kiedy owa osoba umrze staje s ię wampirem k tór y b ył w ówczas r ównie d uży m zagrożeniem dla środowiska. Ale j eśl i komuś b ędzie przeznaczone stać s ię kresnikiem staje s ię o n obroń c ą środowiska. Z a życia jego dusza opuszcza ciał o pod zwierzęcym przykryciem i walczy z zarówno z ży jącymi jak i martwymi kudlakami. Podsumowują c , osoba k tór a urodził a s ię z czerwoną albo ciemną naroś l ą ( o k tórej mowa n a początku) staje s ię kudlakiem a osoba urodzona z biał a lub przezroczystą naroś l ą staje s ię kresnikiem. Ulubione miejsce występowania - Kreta.
________________________________________
Lobisomen
Ten wampir został opisany jako istota m ał a , k ręp a, z bezkrwistymi wargami ż ó ł t ą s kó r ą , czarnymi z ębami, krzaczastą brodą i spojrzeniami m ałp y. U kąszenie tego wampira sprawia, ż e jego ż e ńskie ofiary stają s ię nimfomankami. Inną "wersję " tego wampira m ożn a znaleź ć w folklorze p ołuniowej Ameryki, g ł ównie Brazylii. Jest ona opierana n a portugalskich legendach i istnieje w nich jako wilkoła k. Lobisomen nie zabija, ale osusza ofiary z krwi. T e kobiety, k tór e przeżyja jego atak zaczynają u siebie widzieć s kłonnośc i d o nimfomanii.
________________________________________
"font-weight: bold" > M
Mara< /span>
S łowiański wampir znaleziony r ównież w legendach Kanadyjczykó w . Mity g łoszą , ż e jest t o duch nieochrzczonej dziewczyny. Prawdopodobnie prześladuje i dusi swoje ofiary. W jednej z e s łowiańskich legend opisane jest jak mara zakochał a s ię w m ę żczyźnie i sprowadził a n a niego taki sen, ż e umarł . Wampir ten gustuje r ównież w krwi dzieci.
"font-weight: bold" >Masan
Indie< /span>
Wampiryczny duch, k tór y żywi s ię dziećm i. Jest o n duchem dziecka, m oż e rzucić k ląt wę n a m łodego c złowieka, k tór y przestąp i jego cień , a nawet podą ż ą ć z a kobietą d o jej domu, j eśl i tylko jej suknia padnie n a cień wampira.
"font-weight: bold" >Mormo
Grecja< /span>
Okrutny i dziki mieszkaniec Świata Podziemnego, s ługa greckiej bogini Hekate r ównież uważany jest z a wampira.
"font-weight: bold" >Mulo (Mula)
Serbia< /span>
Ten wampir zazwyczaj wyglada jak c złowiek odziany w biał e szaty. Jest aktywny zarówno z a dnia jak i nocą . M oż e przyjmować postać konia lub owcy. Zjada swoje ofiary i wysysa i m krew. M oż e b yć zniszczony przez obcięcie d użych palcó w u s tó p lub przebicie gwoździem jego plecó w .
________________________________________
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zagubiona
Rada Mędrców

Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 501
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 17:19, 04 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
Z tego c o zauwazyła m w kulturze indyjskiej c zęsto pojawia s ię motyw wampira mszczącego s ię n a dzieciach. Ciekawe. Podoba m i s ię t eż kasha - widać sama krew m u nie wystarczył a  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_happy2.gif" alt= "Smile" border= " 0 " / >
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Etain
Starożytna

Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 969
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 20:15, 04 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
< /span> "9 0% " cellspacing= " 1 " cellpadding= " 3 " border= " 0 " align= "center" > r> d> "genmed" > < b >Cytat: < / b > < /span> < /t d> < /t r> r> d class= "quote" >Brahmaparush
Indie
Wypija krew z ludzkiego ciał a poprzez czaszkę , gdy j uż t o zrobi, zjada m óz g. Następnie okręc a ofiarę szczelnie jej jelitami i wykonuje z n ią rytualny taniec. < /t d> < /t r> < /table> "postbody" >
Ten t o dopiero miał zapęd y  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_tounge.gif" alt= "Razz" border= " 0 " / >
Swoja droga ciekawe c o ludzie potrafili wymyśl eć  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_wink2.gif" alt= "Wink" border= " 0 " / >
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Etain
Starożytna

Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 969
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 20:16, 04 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
[quote= "Etain" ] < /span> "9 0% " cellspacing= " 1 " cellpadding= " 3 " border= " 0 " align= "center" > r> d> "genmed" > < b >Cytat: < / b > < /span> < /t d> < /t r> r> d class= "quote" >Brahmaparush
Indie
Wypija krew z ludzkiego ciał a poprzez czaszkę , gdy j uż t o zrobi, zjada m óz g. Następnie okręc a ofiarę szczelnie jej jelitami i wykonuje z n ią rytualny taniec. < /t d> < /t r> < /table> "postbody" >
Ten t o dopiero miał zapęd y  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_tounge.gif" alt= "Razz" border= " 0 " / >
Swoja droga ciekawe c o ludzie potrafili wymyśl eć :wink
Ciekawe s ą t eż niektór e sposoby walk z wampirami b o jak sie okazuje nei zawsze wystarczał k ołe k  "http: / /picsrv.fora.p l/images/smiles/gear_wink2.gif" alt= "Wink" border= " 0 " / >
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Nerilka
Rada Mędrców

Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 164
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: z miasta krasnoludków
|
Wysłany: Pią 23:20, 09 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
A j a napiszę jak t o w fantasy wygląd a.
Wampiry w ksią żkach Andrzeja Pilipiuka (Trylogia "Kuzynki" )
Nie jest dokładnie wyjaśnione s ką d s ię biorą , ale prawdopodobnie jest t o w jakiś sposó b przekazywane genetycznie, b o w niektórych rodzinach występuje u kilku o só b spokrewnionych.
Wampiry s ą d ługowieczne. Naprawdę d ługo. W ksią żkach m ożemy poznać wampira, k tór y m a okoł o 800 lat. Nie starzeją s ię w o gól e, ich biologiczny wiek zatrzymuje s ię w momencie pierwszego napicia s ię krwi. Czasem jest t o k łopotliwe, b o wampiry zazwyczaj ukrywają s ię w ś r ó d ludzi, a trudno jest wytłumaczyć c ałkowity brak oznak starośc i czy dojrzewania.
Wampiry mają takż e bardzo silne m ożliwośc i regeneracji, c o decydowanie u łatwia i m przetrwanie. Jednak s ą wrażliwe n a srebro, k tórego nawet lekki dotyk powoduje & #8216;oparzenia& #8217; .
Z wygląd u przypominają zwykłych ludzi, choć s ą tacy, k tórzy potrafią wyczuć & #8216;t o c oś & #8217; i czują obawę choć raczej nie potrafią powiedzieć dokładnie o c o chodzi. Nie mają szczególnie rozwiniętych k ł ó w , jedynie ssawkę pod j ęzykiem, k tór a s ł u ż y i m d o wysysania krwi.
Wampiry s ą d uż o bardziej zwinne i wytrzymał e n iż ludzie. Światł o dzienne i m nie szkodzi, ale widzą r ównie dobrze w ciemnośc i, choć czytanie bez światł a m oż e m ęczyć i m oczy.
Czasami muszą s ię napić krwi, jednak nie musi t o b yć krew ludzka i wcale nie wszystkim smakuje.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Opracowane n a podstawie: "Kuzynek" i "Księ żniczki" Andrzeja Pilipiuka. Nie czytała m jeszcze trzeciej c zę śc i z serii, w ię c m oż e b yć niekompletne.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Etain
Starożytna

Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 969
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 8:37, 10 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
T wórcy fantasy r ó żnie decydują s ię n a przedstawienie postaci wampró w . Czasem j e troche "modyfikują " podło g swoich wizji, ale t eż w niektórych kwestiach starają s iętrzymać pierwowzoru.
Zauważ y ła m t eż , ż e m ał o z nich raczej decyduje s ię n a przedstawienie hisdtorii pochodzenia tego gatunku- zazwyczaj w ksiązkach czy filmach podawnane s ą jko istoty nieśmiertelne znane j uż o d wiekó w , k tóych począt kó rasy nikt j uż nie pamięt a. . . .Czasem niektóz y nawiązują d o postaci Lilith, a nawet Judasza (tak jak b ył o w Draculi 2000) . Ceikawie b ył o t eż t o opowiedziane (tak jak bodajż e t o sobie powiedzieliśm y) w "Underworldzie" . . .
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|